PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rośnie zagrożenie monopolizacją na rynku handlu

  • dlahandlu.pl
  • 03 lut 2014 10:31

Na rynku potrzebne są wszystkie formaty handlu, nie możemy zawężać pola wyboru konsumentowi, nie możemy doprowadzić do sytuacji, gdy nie będzie sklepów innych niż dyskonty - a do tego obecnie zmierzamy, do monopolizacji na polu handlu - deklaruje w biuletynie Polskiej Izby Handlu, prezes Waldemar Nowakowski.

REKLAMA

Nie jest normalnym, gdy np. w miejscowości liczącej niecałe 17 000 mieszkańców znajduje się pięć sklepów dyskontowych, a mniejsze placówki bez szans na konkurowanie upadają. Jest to przykład Olecka, jednak takich miast jest w Polsce wiele. Co więcej dyskonty będą pojawiać się również w segmencie mniejszych formatów - dodaje Nowakowski.

Potrzebne jest sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniających zrównoważony rozwój wszystkich formatów handlu oraz niezbędne jest przeprowadzanie analiz wpływu nowo powstałych i planowanych podmiotów handlu na rynek lokalny. Jeżeli obecnie nie zatroszczymy się o formę polskiego handlu, postawimy wkrótce nas samych i przyszłe pokolenia w sytuacji braku możliwości dokonywania swobodnych wyborów konsumenckich - uważa prezes PIH.

Według danych Polskiej Izby Handlu sprzedaż detaliczna w grudniu 2013 roku w stosunku do grudnia 2012 spadła o 4 proc., natomiast w stosunku do listopada 2013 wzrosła o 16 proc.

- Duży wzrost sprzedaży w grudniu każdego roku jest normalną zmianą sezonową, wynikającą oczywiście z czasu świątecznego. Jednak nasi członkowie podkreślali, że świąteczna sprzedaż w tym roku wypadła zdecydowanie gorzej w stosunku do roku poprzedniego. Polska Izba Handlu reprezentuje mniejsze formaty handlu, które w ubiegłym roku odnotowywały w większości spadki zysków, na co z pewnością ma wpływ rozwój dyskontów. Co ciekawe sprzedawcy zrzeszeni w PIH obserwują wzrost sprzedaży produktów świeżych, które konsumenci widać wolą kupować w mniejszych sklepach - komentuje Joanna Chilicka rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu.

- Gorsza sprzedaż świąteczna wynika ze znacznego zwiększenia konkurencji, jednak nie cenowej, ale ilościowej - obecnie mamy po prostu większą ilość punktów handlowych do których udają się klienci - dodaje Anna Tylkowska, prezes WSS Społem Śródmieście.

Prognoza opiera się na sondażu przeprowadzonym wśród właścicieli handlowych sieci detalicznych FMCG małego i średniego formatu zrzeszonych w Polskiej Izbie Handlu (z wyłączeniem dyskontów i hipermarketów), stanowiących łącznie ok. 20 proc. rynku.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA