PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rozbudować, tak by nie zepsuć - wywiad z Markiem Tryzybowiczem, Bose International

  • Autor: Propertynews.pl
  • 09 paź 2013 08:32

Rozbudować, tak by nie zepsuć - wywiad z Markiem Tryzybowiczem, Bose International

Rozbudowa centrum handlowego to jedno z najtrudniejszych wyzwań, przed jakim stają dziś inwestorzy i architekci. - Podstawowym pytaniem jest to, jak rozbudować obiekt, który dobrze funkcjonuje, by go nie zepsuć - mówi w rozmowie z Propertynews.pl Marek Tryzybowicz, współzałożyciel i dyrektor projektowania w firmie architektonicznej Bose International.

REKLAMA

Jakie czynniki przemawiają za podjęciem decyzji o rozpoczęciu przebudowy bądź rozbudowy centrum handlowego?

Podstawowym czynnikiem decydującym o rozbudowie jest potrzeba rynkowa. Może być ona artykułowana w różny sposób, np. jako duża popularność obiektu wśród klientów, kolejka nowych najemców, kolejne marki wchodzące na rynek czy też pozycjonowanie centrum handlowego i jego konkurencyjność.

Dodatkowo bardzo często pojawiają się aspekty wizerunkowe, jak odświeżenie obiektu wraz z możliwością przeprowadzenia ponownego "otwarcia" czy zmiany wizerunku.

Z jakimi wyzwaniami trzeba się zmierzyć podczas projektowania takich inwestycji?

Architekt staje bardzo często przed bardzo trudnymi wyzwaniami. Są to kwestie funkcjonalne, estetyczne, ale też techniczne i organizacyjne. Podstawowym pytaniem jest, jak rozbudować obiekt, który dobrze funkcjonuje, by go nie zepsuć? Jak zapewnić odpowiednie funkcjonowanie obu części? Jak przeprowadzić proces budowlany? Architekt wraz z inwestorem muszą też sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: czy nowa część obiektu ma być widoczna, ma dać nową jakość istniejącej przestrzeni, czy też ma być wtopiona w istniejącą strukturę i przestrzennie nierozpoznawalna?

Czy każde centrum handlowe niesie ze sobą możliwość rozbudowy i modernizacji?

Teoretycznie każdy obiekt, jeżeli dysponujemy odpowiednią przestrzenią wokół niego, można rozbudować. Podstawowe pytanie, jakie musi sobie postawić inwestor wraz z całym zespołem współpracowników, to: jakiego rodzaju efekt chce uzyskać? Taka wytyczna umożliwia klarowną analizę istniejącego centrum handlowego i wskazuje potencjał jego rozbudowy.

Jaki przykładowy projekt rozbudowy centrum handlowego na terenie Polski zrealizowała pracownia BOSE i jakie są państwa doświadczenia płynące z tej inwestycji?

Ciekawym projektem, który realizowaliśmy, była rozbudowa Silesia City Center w Katowicach. Jednym z podstawowych wyzwań było dla nas, jako projektantów zarówno pierwszego, oryginalnego budynku, jak i architektonicznego projektu rozbudowy, wykreowanie obiektu jednorodnego pod względem funkcjonalnym, a także przestrzennie i stylistycznie zróżnicowanego. Dodatkowym wyzwaniem było takie zaplanowanie rozbudowy, by istniejący obiekt mógł w jej trakcie nieprzerwanie funkcjonować.

Plan rozbudowy powstał jako przemyślana estetyczna przeciwwaga dla wystroju i atmosfery pierwotnego obiektu. Estetyka rozbudowy "dotykała" tematu górniczego, ale w dyskretny, metaforyczny sposób. Ambitne, komercyjne oczekiwania leasingowe zostały zaś uwzględnione w koncepcji architektonicznej, która zachowała spójność dwóch etapów budowy - zarówno pod względem funkcji handlowej, jak i innych funkcji obiektu.

Rynek obiektów handlowych w Polsce bardzo się nasycił. Miejsca na duże centra handlowe jest coraz mniej. W dużym stopniu powoduje to, że rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów będą głównym kierunkiem, w jakim będzie podążał rynek projektowania i budowy obiektów handlowych.

Dziękujemy za rozmowę

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA