PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rozwoju rynku centrów handlowych - Polska trzecią siłą w regionie

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 11 maj 2017 10:12

Rozwoju rynku centrów handlowych - Polska trzecią siłą w regionie fot. Shutterstock

Na początku bieżącego roku łączne zasoby powierzchni handlowej w Europie wynosiły 159,4 mln m kw., z czego 108,6 mln m kw. przypadało na Europę Zachodnią i 50,8 mln m kw. na Europę Środkowo-Wschodnią. Oznacza to, że w ubiegłym roku europejski rynek centrów handlowych powiększył się o 4,5 mln m kw. Podaż rosła najszybciej w Rosji, ale Polska stanowiła trzeci rynek w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield European Shopping Centre Development wynika, że głównym czynnikiem rozwoju rynku centrów handlowych w Europie w najbliższych dwóch latach będą rozbudowy istniejących obiektów.

Właściciele galerii handlowych coraz częściej koncentrują się na zwiększaniu odwiedzalności wykorzystując w tym celu rozwiązania technologiczne, dane, eventy i odpowiedni skład najemców oraz poszerzając ofertę gastronomiczno-rozrywkową. W oparciu o dostępne dane mogą lepiej dotrzeć do konsumentów, których profil jest zgodny ze składem najemców centrum handlowego, i mogą tym samym skłonić ich do większych wydatków.

Z raportu wynika, że na początku bieżącego roku łączne zasoby powierzchni handlowej w Europie wynosiły 159,4 mln m kw., z czego 108,6 mln m kw. przypadało na Europę Zachodnią i 50,8 mln m kw. na Europę Środkowo-Wschodnią. Oznacza to, że w ubiegłym roku europejski rynek centrów handlowych powiększył się o 4,5 mln m kw. Podaż rosła najszybciej w Rosji, gdzie – pomimo zaniechania realizacji kilku projektów – w drugiej połowie 2016 roku oddano do użytku więcej powierzchni handlowej (863 tys. m kw.) niż w Polsce, Francji i Turcji razem wziętych (748 tys. m kw.), czyli trzech kolejnych rynkach o największej aktywności deweloperskiej.

 

Łączna podaż nowej powierzchni handlowej w najbliższych dwóch latach może wynieść 6,8 mln m kw. Od początku kryzysu finansowego z 2008 roku w Europie Zachodniej powstawało mniej powierzchni handlowej niż w Europie Środkowo-Wschodniej – trend ten utrzyma się również w bieżącym roku. Jednak według prognoz firmy Cushman & Wakefield w 2018 roku Europa Zachodnia będzie ponownie najszybciej rozwijającym się regionem Starego Kontynentu

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Właściciele centrów handlowych wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów w zakresie oferty pozazakupowej. Deweloperzy coraz częściej stawiają na nowe formaty zarówno z licznymi punktami gastronomicznymi, jak i bogatą ofertą rozrywkową i rekreacyjną, aby zwiększyć odwiedzalność, wydłużyć czas spędzany przez klientów w galerii handlowej oraz zachęcić ich do większych wydatków. W przyszłości wielu najemców będzie wykorzystywać i aranżować powierzchnię w inny sposób. Klientów będzie zachęcać obecność marek w lokalizacjach, które oferują możliwość spotykania się, zrobienia zakupów, pracy, wypoczynku i rekreacji.

Rozbudowy istniejących centrów handlowych dostarczą około jednej czwartej planowanej nowej podaży. W ich przypadku procedury uzyskiwania pozwoleń są krótsze. Ponadto rozbudowywane obiekty dysponują już infrastrukturą komunikacyjną oraz bazą klientów, co zmniejsza ryzyko inwestycyjne. Powiększane centra handlowe są także w stanie przyciągać więcej klientów i mają szansę stać się ważnymi ośrodkami regionalnymi z korzyścią zarówno dla miasta, jak i całego regionu”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA