PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rynek centrów handlowych rośnie stabilnie

  • dlahandlu.pl
  • 17 mar 2015 15:47

W 2014 roku do użytku oddano w Polsce 474 700 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w 24 nowych obiektach handlowych oraz w 9 zmodernizowanych lub rozbudowanych centrach, dzięki czemu całkowite krajowe zasoby powierzchni handlowych wyniosły 10,3 mln mkw.

REKLAMA

Według najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum, w związku ze stosunkowo niewielką liczbą otwarć nowych obiektów, nieznacznie wzrosło nasycenie powierzchnią handlową w Polsce osiągając poziom 268 m kw./1000 mieszkańców.

- Polski rynek handlowy rozwija się w równym i spokojnym tempie. Deweloperzy i inwestorzy poszukują nowych lokalizacji i formatów obiektów, które mogą zagwarantować sukces na coraz dojrzalszym rynku. Rok 2014 można określić czasem mniejszych miast i obiektów o skrojonej na lokalne potrzeby powierzchni. Obserwujemy też stałą tendencję deweloperów do podejmowania decyzji odnośnie modernizacji i przebudowy obiektów istniejących na rynku o ugruntowanej pozycji wśród klientów - powiedział Radosław Knap, dyrektor w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.

W 2014 roku otwartych zostało 11 nowych centrów handlowych, 12 nowych parków handlowych oraz jedno nowo wybudowane centrum wyprzedażowe. - Dodatkowo na rynek trafiło 6 rozbudowanych obiektów oraz trzy starsze centra, które w wyniku modernizacji i rozbudowy zmieniły swój format handlowy i znalazły swoje miejsce na mapie centrów handlowych kraju: hipermarket Carrefour w Sochaczewie po modernizacji i dobudowaniu parku handlowego zmienił się w Sonata Park; w Miejscu Piastowym koło Krosna, obok hipermarketu budowlanego OBI powstał park handlowy, a w Białymstoku Galeria Podlaska przeobraziła się w centrum wyprzedażowe i działa od grudnia 2014 r. jako Outlet Białystok - wylicza Magdalena Sadal, senior research consultant, valuation&advisory, Cushman&Wakefield.

Ciekawie prezentują się również dane dotyczące nasycenia powierzchnią handlową. Pomimo, że zdecydowana większość istniejącej powierzchni (56%) skoncentrowana jest w największych aglomeracjach, wskaźnik nasycenia nie należy tam do najwyższych wśród wszystkich kategorii miast. Obecnie dla ośmiu największych ośrodków kształtuje się on na poziomie 582 m kw./1000 mieszkańców. - Zakładając, że wszystkie projekty, których otwarcie planowane jest w 2015 r., zostaną zrealizowane bez opóźnień, średni wskaźnik nasycenia w największych ośrodkach miejskich w Polsce wzrośnie w tym roku o kolejne 17 m kw., do poziomu 599 m kw./1000 mieszkańców" powiedział Jan Jakub Zombirt, senior research analyst, research and consultancy, JLL. Największym nasyceniem powierzchni handlowej charakteryzują się miasta o liczbie ludności pomiędzy 100 000 a 200 000 mieszkańców, gdzie wskaźnik ten utrzymuje się na średnim poziomie 824 m kw./1000 mieszkańców.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA