Rynek gastronomiczny czekają wyższe niż obecnie wzrosty
- Od 2009 roku obserwujemy wyhamowanie na rynku gastronomicznym, bez wyraźnych impulsów wzrostowych. W 2013 roku porównaniu z 2012 rokiem, całkowita liczba punktów całorocznych pozostała na stabilnym poziomie, a punkty HoReCa łącznie zanotowały jedynie około 2 proc. wzrost wartości sprzedaży - podali analitycy GfK.
W perspektywie długofalowej rynek gastronomiczny mimo wszystko powinien przynosić wyższe niż obserwowane aktualnie wzrosty. Niezbędna jest jednak poprawa jakości pojawiających się nowych placówek oraz oferty lokali. W tym na pewno niemałą rolę powinni odegrać dostawcy oraz producenci, dostosowując swoją ofertę produktową, ale także obok tego proponować dodatkowe wsparcie zwiększające atrakcyjność samego lokalu gastronomicznego.
Pod względem wartościowym i numerycznym najbardziej kluczowymi segmentami tego rynku są restauracje, fast foody oraz lunch bary, które głównie opierają się na sprzedaży dań głównych (ponad 50 proc. udział w sprzedaży). Puby oraz bary/lunch bary wygenerowały niższe obroty niż w ubiegłym roku, odpowiednio o 7 proc. oraz 4 proc. mniej. Pozostałe segmenty zanotowały wzrost. Najwyższy można zaobserwować wśród restauracji hotelowych (+9 proc.), punktów typu fast food (+8 proc.) oraz kawiarni (+7 proc.).
W 2013 roku około 10 proc. lokali gastronomicznych to takie, które rozpoczęły swoją działalność w okresie 2012-2013. Wszystkie nowopowstałe placówki gastronomiczne są co najwyżej średniego standardu, co przy nieznacznym ogólnym wzroście numerycznym placówek gastronomicznych (wzroście netto czyli różnicy pomiędzy lokali która zakończyła swoją działalność vs lokale które zostały otwarte) nie sprzyja dynamicznym wzrostom wartościowym rynku. Co więcej, w dalszym ciągu obserwujemy zmniejszającą się liczbę konsumentów korzystającą z oferty gastronomii przy jednoczesnym braku wzrostu wydatków, wśród tych, którzy dalej stołują się poza domem.

- EUR 0,43% 4,22 zł
- CHF 0,10% 3,52 zł
- USD 0,43% 3,45 zł
-
11:34
Oni ubiorą piłkarzy na Mistrzostwa Świata 2018
-
11:04
Amerykańskie inwestycje siłą napędową dla Polski
-
10:47
Olimp Park powstaje w Toruniu
-
10:24
Restauracja i kantyna na miarę biurowca. Niezwykły koncept w .KTW
-
10:09
Nowy park handlowy odlicza dni do startu
-
10:07
POLECAMY Z projektu na plac budowy. Startuje praska Bohema
-
09:42
Wenecja broni się przed falą turystów w długi weekend. Sięga po nadzwyczajne środki
-
09:20
Warimpex na fali. W planach nowe biurowce w Białymstoku i Krakowie
-
08:52
SpaceFactory Holding na nowe dziecko. Będzie projektować na miarę
-
08:43
Jumi Zumi weszło do Lublina. Wystartowała restauracja w Tarasach Zamkowych
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Z garażu na podbój świata
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
CBA bada sprzedaż działki PKS w Poznaniu
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Twierdza Modlin ma już partnerów na świecie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP na fali wzrostów