PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Serce Nowego Centrum Łodzi - gotowe

  • Autor: Propertynews.pl
  • 12 gru 2016 07:59

Serce Nowego Centrum Łodzi - gotowe Łódź Fabryczna

Multimodalny dworzec Łódź Fabryczna wreszcie otwarty. Realizacja obiektu łączącego kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową, tramwajową oraz ruchem samochodowym to kluczowy element Nowego Centrum Łodzi.

REKLAMA

Dworzec został wybudowany przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor. Od niedzieli 11 grudnia br. nowy dworzec jest otwarty dla pasażerów.

To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei. Wart niemal 1,8 mld zł multimodalny dworzec Łódź Fabryczna łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową - regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym.

Obiekt ma trzy poziomy. Na najniższym poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Unikalna konstrukcja dachu ze stalowych ram wypełnionych dziesięcioma tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych, paneli sprawia, że naturalne światło dociera do hali peronowej i oryginalnie ją doświetla.

Na każdym peronie znajdują się dwie windy, a także schody ruchome i ułatwiające transport bagażu ruchome chodniki (travelatory). Na wyższym poziomie, 8 m pod ziemią, zlokalizowanych jest 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych: osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w trzech specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami, przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia.

Na poziomach: -11, -14, -17 ulokowano parking dla samochodów i motocykli. Miejsca postojowe dla rowerów przewidziano na poziomie ulicy (0). Na tym poziomie znajdują się również główne reprezentacyjne wejścia do budynku. Od strony zachodniej do wejścia prowadzi łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.

Wschodnia strona przewidziana jest dla podróżnych, którzy dotrą do obiektu samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”. Przeszklone wejście prowadzi do wschodniej hali, w której w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca. Dzięki przeszkleniom w dachu również tu w spektakularny sposób dociera naturalne światło.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA