Showrooming może być szansą dla tradycyjnych sklepów
Polacy lubią szukać tanich okazji w internecie, ale nie robimy tego już tylko w domu - coraz częściej chodzimy na zakupy ze smartfonem, by obejrzeć produkt i od razu na miejscu sprawdzić, gdzie możemy znaleźć go najtaniej. - To ogromne zagrożenie, ale i szansa dla tradycyjnych sklepów - mówią eksperci na łamach serwisu Wyborcza.biz.
Znana firma badawcza IAB Europe przekonuje, że co drugi Polak przed kupieniem towaru w tradycyjnym sklepie szuka w sieci informacji na jego temat. Amerykanie nazwali to efektem ROPO (Research Online Purchase Offline) - sprawdź w internecie, nim kupisz w sklepie. Sądząc po liczbie internautów odwiedzających porównywarki cenowe, powoli staje się to naszym narodowym sportem. Z najpopularniejszego serwisu Ceneo.pl miesięcznie korzysta 5,5 mln ludzi, a z konkurencyjnych Nokaut.pl i Skapiec.pl - odpowiednio 2,5 i 1,7 mln internautów.
Do niedawna ceny sprawdzaliśmy tylko w domowym zaciszu. Teraz z pomocą smartfonów coraz częściej robimy to w sklepie. Zjawisko przywędrowało do nas z Zachodu, gdzie doczekało się nazwy showrooming, nasi handlowcy przetłumaczyli ją jako "oglądactwo".
Tylko Ceneo.pl przyznaje, że ceny za pomocą telefonu sprawdza u nich 300 tys. osób miesięcznie. Ogólna liczba jest znacznie większa. Firma badawcza TNS szacowała w maju, że 28 proc. posiadaczy smartfonów wykorzystuje je przy zakupach. A smartfonów na koniec minionego roku mieliśmy 6 mln, do końca roku - jak szacuje IAB - będzie ich 8 mln.
- To ogromne zagrożenie, ale też szansa dla tradycyjnych detalistów w Polsce - uważa Miron Mironiuk z agencji reklamowej DDB.
Czemu zagrożenie? Bo sklepy przestają być traktowane jako miejsce do zrobienia zakupów, a bardziej jako salon wystawowy, w którym można zobaczyć towar, a potem zamówić go tam, gdzie jest taniej. A taniej jest zwykle w sklepie internetowym, któremu odpadają wydatki na wielkie kampanie reklamowe, zatrudnienie setek pracowników czy obsługę wielkich salonów. Dla tradycyjnych graczy to prosta droga do spadku przychodów i kłopotów finansowych.

- EUR -0,03% 4,17 zł
- CHF -0,08% 3,48 zł
- USD -0,08% 3,37 zł
-
17:06
Wiecha zawisła na centrum logistycznym Zalando pod Łodzią
-
16:28
Wadowicka w nowej odsłonie
-
15:57
Będzie due diligence lotniska w Modlinie
-
15:54
Nowe centrum logistyczne Poczty Polskiej jeszcze w tym roku
-
15:51
Rekordowa liczba przeładunków w Porcie Gdańsk
-
15:32
MMG Centers Kołobrzeg kompletuje najemców
-
15:18
Arcona Property skoncentrowany na Polsce
-
15:08
Europejski w rękach doradców
-
14:48
Podatek minimalny - jak przyjął go rynek ?
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Nicklas Lindberg: Nadchodzi nowa era stylu pracy
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Hotelarze na zakupach
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
LPP na sprzedażowej fali
-
2
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
3
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
4
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
5
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
6
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Chcemy być w stolicach świata mody
-
9
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!