PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Sieci handlowe robią dużo, żeby zawłaszczyć święta

  • dlahandlu.pl
  • 20 gru 2013 09:33

Portal dlahandlu.pl rozmawia z Jolantą Kopką, socjologiem, prof. Społecznej Akademii Nauk w Łodzi.

REKLAMA

Dlaczego święta przestały mieć inny wymiar poza zakupowym szaleństwem?

Zmienia się sposób w jaki żyjemy, w jaki wypoczywamy i w jaki świętujemy. Bardziej się europeizujemy, globalizujemy i zapatrzeni w społeczeństwa zachodnie przejmujemy ich styl świętowania. Na to nakładamy polską maksymę "zastaw się, a postaw się" i mamy powód, dla którego czas przedświęteczny spędzamy na gorączkowym poszukiwaniu różnego rodzaju dóbr w sklepach. Chcę jednak zaznaczyć, że w tym pytaniu kryje się ukryta sugestia, że kiedyś świętowaliśmy głębiej, bardziej refleksyjnie i religijnie. Oczywiście, że następuje sekularyzacja życia społecznego, ale strasznie trudno nam jest zbadać poziom przeżywania i refleksji świątecznej. Czy on był większy kiedyś niż teraz, to trudno nam ocenić.
Moi studenci, młodzi ludzie twierdzą, że drażni ich taka ekspozycja dekoracji i symboli świętecznych już od pierwszych dni listopada. Ja nie mam do tego tak negatywnego stosunku. Twierdzę nawet, że może to wydłużenie okresu przedświątecznego pozwoli komuś na dłuższą refleksję? Atmosfera przedświątecznych zakupów nie musi przecież przeszkadzać w refleksyjnym przeżywaniu świąt.

Dekoracje pojawiają się jednak w sklepach, by wywołać w nas impuls zakupowy a nie refleksję świąteczną.

Sieci handlowe robią dużo, żeby zawłaszczyć święta. A pewnie nie jest to jeszcze koniec ich możliwości, choć dziś wydaje się nam, że szala konsumpcjonizmu już bardzo się wychyliła. Święta zapewne można zawłaszczyć jeszcze bardziej, bo siła marketingu jest coraz większa. Dzieje się tak, gdyż marketingowcy dysponują coraz lepszymi narzędziami poznania naszych potrzeb i zachowań. Doskonalsze możliwości oddziaływania na postawy, przekonania, wybory ludzi i komunikowania się z klientami pozwalają wchodzić coraz głębiej w naszą autonomię. Zygmunt Bauman przekonuje nas, że nasze wybory nie są już wolne, ale stają się ograniczone do tego, co zostanie nam zaproponowane, właśnie przez sklepy, media czy generalnie koncerny.

Przeczytaj więcej na dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA