PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Sieci handlowe stoją przed ważnymi decyzjami

  • dlahandlu.pl
  • 27 maj 2015 14:10

Po latach szybkiej ekspansji głównych graczy, zmian w modelach biznesowych, agresywnej walki cenowej i intensywnej pracy nad ofertą, polski rynek spożywczego handlu detalicznego znalazł się na rozdrożu - uważają analitycy KPMG cytowani przez portal dlahandlu.pl.

REKLAMA

Zarządzający już dziś muszą podjąć strategiczne decyzje, od których będzie zależeć nie tylko pozycja ich firm w najbliższej przyszłości, ale być może wręcz ich istnienie. Czas na inwestycje, zarówno w dalszy rozwój sieci, jak i efektywność operacyjną oraz lepsze zrozumienie konsumenta – to wnioski z najnowszego raportu KPMG pt. „Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce”.

Tempo ekspansji będzie dalej bardzo intensywne, jednak czas także na porządki w sieci. Nowoczesne formaty odpowiadają już za trzy czwarte wartości sprzedaży sklepów spożywczych (77 proc.). Tylko w ostatnich trzech latach przybyło blisko 1,5 tys. dyskontów, supermarketów i (w mniejszym stopniu) hipermarketów oraz 6,7 tys. sieciowych sklepów spożywczych, convenience oraz małych supermarketów.

Choć część firm zwalnia tempo ekspansji, w ciągu najbliższych dwóch lat rozwój sieci pozostaje dla detalistów priorytetem numer jeden, wskazanym przez zarządy wszystkich badanych sieci. Rozwój rozumiany jest przede wszystkim jako otwieranie nowych sklepów, zarówno własnych, jak i w ramach franczyzy (cel dla 10 na 10 badanych sieci), jednak w porównaniu do ostatnich dwóch lat lista pozostałych priorytetów się zmieniła. Przyszedł czas na porządki w sieci, tj. zamykanie lub sprzedaż nisko rentownych punktów sprzedaży – w ciągu najbliższych dwóch lat będzie to priorytet dla 4 na 10 sieci, podczas gdy w ostatnich dwóch latach było to kluczowym zagadnieniem tylko dla 1 na 10 firm z sektora.

- Cel ekspansji jest jeden: osiągnąć jak największą skalę działalności, zanim zrobią to konkurenci. O atrakcyjne lokalizacje jest jednak coraz trudniej, więc zarządzający nie mają wątpliwości, że będą musieli zintensyfikować przejęcia. Tak jak dotychczas, celem będą przede wszystkim sieci regionalne, dzięki czemu ogólnopolscy gracze będą dalej wzmacniać pozycję w mniejszych miejscowościach. Nie wykluczałbym jednak także mega-transakcji na najwyższym szczeblu – mówi Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w zespole fuzji i przejęć oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Przeczytaj więcej na dlahandlu.pl

 


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA