PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Sieci handlowe wydały na reklamę ponad ćwierć miliarda złotych

  • Autor: Propertynews.pl
  • 22 lip 2014 16:34

Sieci handlowe wydały na reklamę ponad ćwierć miliarda złotych

Kogo zaskoczył jeleń w samochodzie, a kto szukał na półkach dyskontów produktów na piknik? W drugim kwartale 2014 roku wydatki reklamowe sieci handlowych w Polsce utrzymały się na poziomie podobnym do roku ubiegłego i wyniosły łącznie 272 mln zł - wynika z danych admonit, aplikacji do monitorowania kampanii i wydatków reklamowych w mediach.

REKLAMA

Aż 90 procent tej kwoty stanowią wydatki dziesięciu największych reklamodawców wśród działających w Polsce supermarketów, hipermarketów, dyskontów i sklepów typu convenience. Jak wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów, wzrost wydatków na reklamę w prasie, radiu i telewizji, wiąże się z reguły ze wzrostem popularności sieci handlowych w internecie i mediach społecznościowych.

104 mln zł, jakie Lidl przeznaczył na promocję w telewizji, radiu i prasie, to kwota rekordowa. Budżet promocyjny tej marki był niemal dwukrotnie wyższy niż wydatki drugiej w rankingu Biedronki. Nawet w gorącym dla reklamodawców czwartym kwartale 2013 roku, kiedy reklamodawcy sięgnęli do kieszeni głębiej z uwagi na święta Bożego Narodzenia, Lidl wydał o 10 mln zł mniej niż w drugim kwartale 2014 roku. W ujęciu rok do roku wydatki wzrosły o 35 mln zł, a w ujęciu kwartalnym - o 20 mln zł. W badanym okresie kampania Biedronki (debiut kreacji z udziałem animowanych zwierząt: jelenia prowadzącego auto bądź niedźwiedziej rodziny na zakupach) była warta blisko 55 mln zł - o 7 mln zł więcej niż rok temu i o 20 mln zł więcej niż w pierwszym kwartale. W stosunku do pierwszego kwartału kolejnością zamieniły się Tesco i Żabka, których wydatki na promocję wyniosły analogicznie 29,3 i 17,7 mln zł. Pierwszą piątkę zamyka Kaufland, który reklamował się za ponad 14 mln zł - niemal tyle samo, co rok temu, lecz dwukrotnie więcej niż w pierwszym kwartale 2014 roku.

Czołowa dziesiątka reklamodawców najchętniej promowała się w stacjach TV, przeznaczając na emisję spotów ponad 173 mln zł. Wg oficjalnych cenników netto, kampanie sieci handlowych w TVP1 były warte 36 mln zł, w TVP2 - 33 mln zł, a na antenie TVN - 31 mln zł. Całkowite wydatki marek z TOP10 w rozgłośniach radiowych sięgnęły 64 mln zł. Największym reklamobiorcą w eterze w drugim kwartale roku była stacja RMF FM, za promocję w której sieci zapłaciły 22 mln zł, oraz Radio ZET, z kwotą 17,8 mln zł. Jak wynika z danych Admonit, promocja w prasie była warta 14 mln zł. Reklamodawcy najwięcej środków przeznaczyli na druk reklam w "Fakcie", "Gazecie Wyborczej" i "Newsweeku".

Grillowanie za 20 mln zł

Pełne słońca pierwsze dni sezonu wiosennego sprawiły, że słowo "grill" odmieniane było przez przypadki w wielu kreacjach, które w badanym okresie emitowano w mediach. Żywność i inne produkty związane z kuchnią na świeżym powietrzu przewijały się m.in. w spotach Tesco ("Wpadasz do Tesco po coś świeżego na grilla...") bądź Lidla ("Właśnie tak zaczyna się najgorętszy sezon grillowy..."). Jak wynika z analizy danych aplikacji admonit, w drugim kwartale 2014 r. reklamodawcy najwięcej pieniędzy przeznaczali na promocję w czwartki i piątki. Czy chcieli w ten sposób przypomnieć o sobie przed zbliżającym się weekendem i sprawić, że na grillowe zakupy wybierzemy się do sklepu tej, a nie innej sieci?


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA