PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Sieci handlowe z powodzeniem inwestują w stacje paliw. Zwiększyły sprzedaż aż o jedną piątą

  • Autor: Wnp.pl
  • 21 sie 2012 09:36

Rosnące ceny paliw uderzają zarówno w kierowców jak i operatorów stacji, którzy chcąc utrzymać klientów muszą zmniejszać marże. Jest jednak grupa stacji, których ta sytuacja rynkowa nie boli tak bardzo jak pozostałych. Mowa o sieciach handlu wielkopowierzchniowego.

REKLAMA

Segment ten rośnie w Polsce w najlepsze - na koniec 2005 roku, według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, takich stacji było w Polsce 64. Na koniec czerwca tego roku już 158 i powstają kolejne.

Największym operatorem stacji paliw wśród sieci handlowych pozostaje od wielu lat Carrefour, jednak sytuacja ta niebawem może się zmienić. Francuska sieć od 2007 roku nie inwestuje bowiem w nowe lokalizacje stacji paliw - ma ich obecnie 43. W tej sytuacji po piętach coraz mocniej depcze im Grupa Muszkieterów, która w ostatnich latach najszybciej rozwija swoją sieć stacji przy sklepach Intermarche. Ich liczba wzrosła z 19 na koniec roku 2008 do 39 na koniec ostatniego półrocza a w ostatnich dniach powstała stacja numer 40. Zarządzająca siecią Intermarche spółka ITM od kilku lat nie ukrywa, że jej celem jest zdobycie pozycji lidera tego rynku w Polsce.

Mocną pozycję w handlu paliwami mają również Tesco, które zarządza siecią 29 stacji, oraz Auchan z 24 placówkami. Pozostali są już sporo w tyle. E.Leclerc ma 12 stacji, Makro - 6. Pięć stacji działa z logo innych sieci handlowych.

Na korzyść hipermarketów działa przede wszystkim efekt skali. Liczba klientów, którzy przewijają się przez te placówki, generuje wystarczający ruch do zapewnienia dochodowości stacjom paliw nawet bez wypracowywania istotnej marży na paliwach. Dodatkowo, jako duży odbiorca paliw w hurcie, mogą one liczyć na istotne rabaty u dostawców. Powoduje to, że cenowo stacje te są bezkonkurencyjne wobec innych sieci.

Nic więc dziwnego, że systematycznie rośnie też udział rynkowy tego, stosunkowo niewielkiego pod względem liczby stacji, segmentu. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w zeszłym roku udział ten wzrósł z 4,2 proc. do nieco ponad 5 proc. całości sprzedaży paliw w Polsce.

Oznacza to więc, że w tym kryzysowym roku stacje przymarketowe zwiększyły swoją sprzedaż aż o jedną piątą. Zakładając, że zeszłoroczna konsumpcja tych trzech gatunków paliw wyniosła około 20 mln ton to wielkość sprzedaży na stacjach marketowych wyniosła około miliona ton paliw.

Biorąc z kolei pod uwagę liczbę stacji przymarketowych w Polsce (było ich na koniec zeszłego roku 155) uzyskamy roczny wolumen sprzedaży na jedną stację rzędu sporo ponad 7 mln litrów. Tymczasem przeciętna stacja paliw w Polsce sprzedaje rocznie około 3,5 mln litrów paliw.

Na dogodnej lokalizacji marketów chcą także korzystać inne sieci. Przykładem może być Statoil, który porozumiał się z siecią dyskontów Netto i uruchamia swoje stacje 1-2-3 w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA