PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Silna konkurencja dyskontów osłabia hipermarkety

  • dlahandlu.pl
  • 24 kwi 2013 08:07

Jak wynika z raportu firmy Market Side w 2012 roku dyskonty utrzymały bardzo wysokie tempo ekspansji (plus 344 sklepy, dynamika 13 proc.), przy dość stabilnym, dojrzałym rynku hipermarketów. W 2012 roku największa dynamika wzrostu dotyczyła województw łódzkiego, małopolskiego, pomorskiego i mazowieckiego (17 proc.-18 proc. wzrost) oraz w dużych miastach.

REKLAMA

Biedronka utrzymuje przewagę nad konkurencją. Szukając potencjału do dalszego rozwoju, jako pierwsza sieć dyskontów wchodzi na zauważalną skalę na wieś. Bardzo duże nasycenie dyskontami zauważalne jest w małych miastach (5,8 tys. mieszkańców na 1 sklep dyskontowy w miastach do 20 tys. mieszkańców). Jednocześnie nadal istnieje duży potencjał wzrostu, szczególnie w dużych i średnich miastach oraz w województwach mazowieckim, łódzkim, śląskim, małopolskim i świętokrzyskim.

Ponad połowa (51 proc.) dorosłej ludności Polski ma dyskont w zasięgu do 1 km - czytamy w raporcie Market Side.

Jedncześnie na przestrzeni ostatniego roku nastąpił dalszy znaczący wzrost konkurencyjności dyskontów z hipermarketami w porównaniu z 2011 rokiem. W 3-kilometrowej strefie wokół przeciętnego hipermarketu zlokalizowanych jest 7,5 dyskontów (wzrost o 0,7 dyskontu od 2011 roku). Aż 83 proc. klientów hipermarketów ma sklep dyskontowy w zasięgu do 1 km. Pod względem lokalizacyjnym najsilniej zagrożone rozwojem dyskontów są hipermarkety Real i Leclerc.

Dyskonty bardzo silnie konkurują z supermarketami. (z supermarketów 13 analizowanych sieci ma sklep dyskontowy (średnio 2 sklepy) w zasięgu 1 kilometra. Najsilniejsza jest konkurencja obu formatów w miastach 50-100 tys. mieszkańców. Sieci supermarketów zlokalizowane najbliżej dyskontów to Piotr i Paweł oraz Leclerc. Dino i Spar są najmniej narażone na konkurencję ze strony dyskontów ze względu na lokalizację sklepów głównie na wsi.

Ja wynika z raortu rośnie wzajemna konkurencyjność sieci dyskontów, ze względu na coraz silniejsze przenikanie stref zasięgowych.Najsilniejsza konkurencja występuje miedzy dyskontami na zachodzie Polski i na Śląsku. Netto i Aldi nadal pozostają sieciami regionalnymi, skoncentrowanymi na zachodzie i południu Polski.

Market Side na 2013 rok prognozujemy wzrost sieci Biedronka o 275 sklepów i osiągnięcie liczby 3 tys. Biedronek na koniec w 2015 roku (zgodnie z zapowiedzią operatora) i 4 tys. dyskontów ogółem oraz przekroczenie wskaźnika 9 tys. mieszkańców na jeden sklep dyskontowy. - Docelowy potencjał rynku dyskontów w Polsce oceniamy na 5 tys. sklepów. W 2013 roku nadal będzie słabła pozycja hipermarketów względem dyskontów, ze względu na rozwój dyskontów w dużych miastach - mówi Maciej Bartmiński z firmy market Side.

Na wzrost konkurencji ze strony dyskontów szczególnie narażone mogą być sieci supermarketów skoncentrowane w dużych miastach: Alma, Piotr i Paweł, Marcpol czy Simply Market. Pozycja supermarketów będzie zależała od przyjętej strategii marketingowej, zwłaszcza od atrakcyjności
oferty produktów świeżych (generator trafiku), komplementarności oferty względem dyskontów, umiejętnego rozwijania marek własnych i pozycjonowania cenowego - zauważają autorzy raportu.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA