PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Słaba sprzedaż w hiper- i supermarketach w marcu

  • dlahandlu.pl
  • 25 kwi 2014 09:59

Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu br. była najniższa od dziewięciu miesięcy, ale nie jest to niepokojące zjawisko. Spadła bowiem sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, czyli hiper- i supermarketach, mniejsza też była sprzedaż żywności, co pokazuje jak ogromne znaczenie dla wielkości sprzedaży mają święta Wielkanocne - komentuje Małgorzata Starczewska -Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

Sprzedaż w hiper- i supermarketach dalej rośnie, ale znacznie wolniej niż w 2013 roku. - W ubiegłym roku wypadły one 31 marca i 1 kwietnia, a zatem całe świąteczne zakupy były realizowane właśnie w marcu. W związku z tym baza sprzed roku, do której porównujemy wyniki sprzedaży detalicznej w marcu br., była bardzo wysoka. Odwrotną sytuację będziemy mieli w kwietniu br. Sprzedaż żywności i w supermarketach, w związku ze świętami, będzie bardzo wysoka, a baza z kwietnia 2013 r. - niska. W efekcie dynamika sprzedaży detalicznej będzie istotnie wyższa niż w marcu br.- wyjasnia ekonomistka.

W innych grupach produktów sprzedaż detaliczna ustabilizowała się na znacznie wyższych poziomach niż w 2013 roku. Dotyczy to m.in. sprzedaży sprzętu RTV i AGD, odzieży i obuwia, czy farmaceutyków i kosmetyków. To świadczy o tym, że wśród gospodarstw domowych trwale wzrosła skłonność do konsumpcji, ale jednocześnie nie jest to wzrost bardzo silny, który wiązałby się z ryzykiem odwrócenia tego pozytywnego trendu przekładającego się na spożycie indywidualne, a tym samym na wzrost PKB.

- W kwietniu sprzedaż detaliczna będzie pozostawać z jednej strony pod wpływem zdecydowanie wyższych, bo związanych ze światami Wielkanocnymi, wydatków gospodarstw domowych na zakupy żywności, z drugiej zaś może na nią oddziaływać negatywnie sprzedaż aut, bowiem od kwietnia obowiązują już nowe, mniej korzystne zasady odliczania VAT. W efekcie wzrost sprzedaży powinien wrócić do poziomu 5-6 proc. A w kolejnych miesiącach dynamika sprzedaży detalicznej powinna ustabilizować się na poziomie 5-7 proc.- mówi ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA