PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Supermarkety budzą największe zainteresowanie inwestorów

  • www.portalspozywczy.pl
  • 27 sty 2014 11:14

W sektorze handlu supermarkety są najbardziej atrakcyjnymi celami przejęć. W formacie hipermarketowym będzie trudno o kolejne akwizycje, choć nie wykluczone, że któraś z sieci będzie chciała opuścić Polskę i sprzedać swoje sklepy. Natomiast w segmencie dyskontów raczej nie należy oczekiwać pojawienia się nowych graczy - ocenia Krzysztof Badowski, partner zarządzający w Roland Berger.

REKLAMA

- Najbardziej atrakcyjny wydaje się być format supermarketowy. Tutaj też znajdują się podmioty o odpowiednio dużej skali działania, w formacie średnim, od 400 do około 1000 metrów kw. powierzchni handlowej. Gdyby miało się wydarzyć coś, co będzie widoczne na polskim rynku detalicznym, to właśnie w tym formacie, gdzie działają takie sieci jak: Stokrotka, PoloMarket, Piotr i Paweł - mówi Krzysztof Badowski w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Podejrzewam, że największe zainteresowanie będą budzić tego typu sieci. One są potencjalnie najbardziej atrakcyjnymi celami, bo ten format ma najwięcej elastyczności i wciąż istotny potencjał na dalszy wzrost w Polsce. Ich właściciele muszą jednak dojrzeć do decyzji o sprzedaży swoich aktywów - podkreśla.

Z kolei hipermarkety, ja zauważa, już nie rozwijają się organicznie. Gdyby któryś z operatorów chciał zwiększyć skalę działalności, to musiałby to zrobić poprzez przejęcie. Jednak o to może być trudno.

- Wiele sieci hipermarketowych w obecnej sytuacji ekonomicznej próbuje skoncentrować swoje działania na rynkach macierzystych. Dlatego potrafiłbym sobie wyobrazić scenariusz, w którym jedna z sieci obecnych w Polsce sprzedaje swoje aktywa, aby zwiększyć swoją uwagę na aktywach najbliższych geograficznie. Co jakiś czas pojawiają się spekulacje dotyczące potencjalnego wyjścia z rynku polskiego takiej czy innej sieci. Należy zwrócić uwagę na to, że po przejęciu Reala, wszyscy pozostali operatorzy hipermarketów mają też w swoim portfelu mniejsze formaty sklepów. Na te aktywa z pewnością znalazłby się kupiec - z samym formatem hipermarketowym może być różnie - ocenia ekspert.

- Mówi się także od bardzo już długiego czasu o możliwości wejścia do Polski sieci Wal Mart, jednak ten operator ostatnio bardzo mocno koncentruje się na rynku amerykańskim. W Europie nie odniósł spektakularnych sukcesów oprócz rynku brytyjskiego. Dlatego nie wydaje mi się, by miał teraz zainwestować ogromne pieniądze, by wejść na rynek polski - dodaje.

Z kolei w segmencie dyskontowym raczej nie należy spodziewać się silnych przetasowań. - Działają tu duzi gracze międzynarodowi i wątpię, by ktoś nowy próbował na większą skalę podjąć z nimi walkę, uruchamiając format konkurencyjny z Lidlem, Biedronką czy Netto - mówi Krzysztof Badowski.

Jego zdaniem, Dyskont Czerwona Torebka raczej nie zmieni obrazu rynku. - Proszę zwrócić uwagę na różnicę w skali działalności. Biedronka zapowiada, że w 2016 roku będzie mieć 50 mld zł obrotu. To nie ta skala... Poza tym, Biedronka zamierza zejść do mniejszego formatu, co oznacza, że będzie zajmować coraz mniejsze lokalizacje i będzie bezpośrednio konkurować z mniejszymi formatami - mówi partner Roland Berger.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA