PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Święta w portfelu. Nasze wydatki rosną

Święta w portfelu. Nasze wydatki rosną
Fot. Fotolia
  • Autor: PAP
  • Dodano: 12 gru 2018 08:04

Dane pokazują, że z roku na rok Polacy coraz więcej wydają na święta Bożego Narodzenia. Szacuje się, że na tegoroczne przeciętna rodzina przeznaczy 1200-1700 zł, z czego nawet 40 proc. wydamy na prezenty – mówi dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

"Wszystkie dostępne dane jednoznacznie pokazują, że z roku na rok coraz więcej wydajemy na święta. Oczywiście różne są szacunki, natomiast na ten rok przewiduje się, że przeciętna polska rodzina wyda na święta między 1200 a 1700 zł, z czego nawet 40 proc. kwoty wydamy na prezenty" - podkreślił ekspert.

Różne są kwoty, jakie przeznaczamy na świąteczne upominki, ale statystyczny Polak obdarowuje do 3 do 5 osób, wydając przeciętnie od 50 do 100 zł na jeden prezent. "Prezenty od lat się nie zmieniają, najczęściej są to kosmetyki, książki, zabawki dla dzieci i coraz częściej odzież i drobna elektronika" - dodał dr Woźniakowski.

W ostatnich latach Polacy coraz więcej kupują przez internet. Według eksperta, obecnie wartość polskiego rynku e-commerce szacuje się na 36-40 mld zł rocznie. "I z każdym rokiem widać, że wydatki w handlu elektronicznym o kilka, a nawet o kilkanaście proc. wzrastają. Przy czym w okresie świątecznym jest to szczególnie widoczne, chociażby pod względem ilości przesyłek, jakie przechodzą przez firmy logistyczne" - podkreślił.

Przytoczył raporty, z których wynika, że nasze wydatki na prezenty świąteczne rosną w tempie nieco ponad 3 proc. rocznie, to w internecie na prezenty wydajemy już o prawie 9 proc. więcej rok do roku.

"Z całą pewnością możemy powiedzieć, że nasze wydatki na zakupy internetowe będą wzrastały, bo coraz częściej Polacy doceniają wygodę tych zakupów, a także coraz częściej kupujemy w serwisach zagranicznych" - ocenił.

Okres przedświąteczny jest dużym wyzwaniem np. dla firm kurierskich, które przygotowuję się do wytężonego ruchu już kilka miesięcy wcześniej.

"I tak: działy HR takich firm muszą brać pod uwagę zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych, działy IT muszą sprawdzić przepustowość systemów, a z drugiej strony dział sprzedaży w porozumieniu z głównymi klientami, czyli chociażby największymi sklepami internetowymi czy platformami aukcyjnymi, muszą również szacować prawdopodobny volumen przesyłek" - podkreślił dr Woźniakowski.

Według niego, jak duże to wyzwanie może świadczyć fakt, że przeciętny kurier każdego dnia dostarcza ok. 60-70 paczek, a w okresie przedświątecznym jest to zdecydowanie ponad 100 przesyłek.

"Do tego dochodzą kwestie niestandardowych przesyłek, w związku z tym, jeżeli ktoś chce sprawić nietypowy prezent, lepiej pomyśleć o tym wcześniej, ponieważ w tej przedświątecznej gorączce opóźnienia na pewno będą większe i typowy czas realizacji przesyłki w formie next business day, czyli 24-godzinny będzie nie do osiągnięcia" - uważa ekspert.

Jego zdaniem, biorąc pod uwagę rosnące wydatki na święta, w przypadku wielu rodzin wpływ na to mają środki z rządowego programu Rodzina 500plus.

"Ponieważ jest to typowo konsumpcyjnie spożywany dodatek, w związku z tym wiele rodzin bez wątpienia może sobie pozwolić na nieco bardziej bogate święta, chociażby z prezentami, których być może wcześniej nie byli w stanie sobie sprawić" - zaznaczył dr Mariusz Woźniakowski z UŁ.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.