PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Szefowie sieci handlowych: Polski konsument rządzi handlem

  • www.portalspozywczy.pl
  • 15 maj 2013 08:44

Klient znowu stał się "panem". Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi. - Polski konsument ma decydujący wpływ na to, w jaki sposób sklepy kształtują swoją politykę. Dla klientów liczą się niskie ceny, królują przemyślane zakupy, a wszystko wynika z niepewności o jutro i złych nastrojów - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, cytowani przez wyborcza.biz.

REKLAMA

Nie jest dobrze - tak najkrócej można podsumować aktualne nastroje polskich konsumentów. - Są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata temu polscy konsumenci byli bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są znacznie poniżej średniej - mówi Michał Madej, dyrektor agencji badawczej Nielsen. - Wcześniej przeciętny Kowalski nie zauważał wzrostu cen, teraz jego dochody nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o pracę. To skłoniło Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. Konsument chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem i produktach spożywczych. Jest coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale z drugiej strony otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - dodaje Madej. I na dowód przytacza badania - jeszcze dwa lata temu tylko 13 proc. konsumentów lubiło próbować nowych produktów, dziś ten odsetek wzrósł do 25 proc.

- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla przynajmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję na sklepy i producentów, bo koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży - komentuje Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Ma to też dobre strony - klient znowu stał się "panem". - Ostatnie wydarzenia związane z platformą NC+ pokazują, że polski konsument jest w stanie nawet zwolnić członków zarządu spółki. Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi - tłumaczył Madej.

- Klient stał się "smart". Myśli i doskonale planuje zakupy - ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z przygotowaną listą rzeczy do kupienia. I nie jest to jeden sklep - regularnie dostaje cztery-pięć gazetek promocyjnych i po ich dokładnym przestudiowaniu decyduje, dokąd powinien się udać - mówi Tomaszewski. A to sprawiło, że tak naprawdę to klient rządzi ofertą sklepu. - Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku.

Przeczytaj więcej

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA