PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Szefowie sieci handlowych: Polski konsument rządzi handlem

  • www.portalspozywczy.pl
  • 15 maj 2013 08:44

Klient znowu stał się "panem". Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi. - Polski konsument ma decydujący wpływ na to, w jaki sposób sklepy kształtują swoją politykę. Dla klientów liczą się niskie ceny, królują przemyślane zakupy, a wszystko wynika z niepewności o jutro i złych nastrojów - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, cytowani przez wyborcza.biz.

REKLAMA

Nie jest dobrze - tak najkrócej można podsumować aktualne nastroje polskich konsumentów. - Są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata temu polscy konsumenci byli bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są znacznie poniżej średniej - mówi Michał Madej, dyrektor agencji badawczej Nielsen. - Wcześniej przeciętny Kowalski nie zauważał wzrostu cen, teraz jego dochody nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o pracę. To skłoniło Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. Konsument chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem i produktach spożywczych. Jest coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale z drugiej strony otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - dodaje Madej. I na dowód przytacza badania - jeszcze dwa lata temu tylko 13 proc. konsumentów lubiło próbować nowych produktów, dziś ten odsetek wzrósł do 25 proc.

- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla przynajmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję na sklepy i producentów, bo koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży - komentuje Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Ma to też dobre strony - klient znowu stał się "panem". - Ostatnie wydarzenia związane z platformą NC+ pokazują, że polski konsument jest w stanie nawet zwolnić członków zarządu spółki. Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi - tłumaczył Madej.

- Klient stał się "smart". Myśli i doskonale planuje zakupy - ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z przygotowaną listą rzeczy do kupienia. I nie jest to jeden sklep - regularnie dostaje cztery-pięć gazetek promocyjnych i po ich dokładnym przestudiowaniu decyduje, dokąd powinien się udać - mówi Tomaszewski. A to sprawiło, że tak naprawdę to klient rządzi ofertą sklepu. - Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku.

Przeczytaj więcej


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA