PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Trójmiasto handlowym placem budowy. Ale czy to dobry kierunek?

  • Autor: propertynews.pl
  • 25 lis 2015 12:57

Trójmiasto handlowym placem budowy. Ale czy to dobry kierunek? Sesja centra handlowe, Property Forum Trójmiasto 2015. Na zdjęciu Marek Chudzik, prezes Green Way

Na trójmiejskim rynku funkcjonują 23 galerie handlowe o łącznej powierzchni ponad 500 tys. mkw. Daje to 499 mkw. na tysiąc mieszkańców i plasuje Trójmiasto na trzecim miejscu w Polsce, po Wrocławiu i Poznaniu. Czy jest jeszcze miejsce na kolejne centra, czy nowo otwarte obiekty nie będą świeciły pustkami i czy ich pojawienie się nie będzie "gwoździem do trumny" dla starszych galerii?

REKLAMA

W 2016 roku zostanie otwarta Galeria Metropolia o powierzchni blisko 35 tys. mkw. Rok później klientów przywita Forum Gdańsk, czyli dodatkowe 63 tys. mkw. powierzchni dla handlu. Trwa przebudowa i modernizacja centrum handlowego ETC oraz Morena. Rozbudowana ma zostać także Galeria Bałtycka...

- Na nowe centra handlowe w Trójmieście jest jeszcze za wcześnie. Możliwości zakupowe klientów są ograniczone, a my wyrywamy sobie te same portfele – mówi Marek Ciszewski, dyrektor centrum handlowego Riviera. - Najprostsza analiza rynku to ocena tego, ile toreb klient wynosi z danej galerii. Patrząc jak to wygląda w Europie Zachodniej i Polsce, mamy prostą odpowiedź – dodaje.

Katarzyna Mituła, przedstawicielka Grupy Capital Park, uważa jednak, że w Trójmieście jest miejsce na nowe centra, ale pod pewnymi warunkami. - Muszą to być obiekty dobrze przemyślane i pozycjonowane do konkretnej grupy klientów. Szansą jest na pewno modernizacja istniejących, wygrzanych handlowo lokalizacji, takich jak ETC – mówi.

Czy sieci handlowe lubią Trójmiasto? Plany Riviery dotyczące powiększenia oferty wskazują, że tak. - Wkrótce w centrum pojawią się nowe marki, nawet te jeszcze nie obecne w Polsce. Ale dziś wyzwaniem dla sieci są koszty, w tym koszty wspólne, które w niektórych obiektach przekraczają nawet 50 zł za mkw. - przekonuje Ciszewski.

Jerzy Taranko, prezes spółki odzieżowej Taranko podkreśla, że konkurencja jest ważna i potrzebna, ale jego sieć uważnie analizuje kolejne lokalizacje, biorąc pod uwagę szczególnie siłę nabywczą. - Taranko rozwija się w całej Polsce, inwestuje też w sprzedaż internetową, która nie jest zagrożeniem, ale nową drogą dotarcia do klienta – wyjaśnia.

Centra handlowe to jednak lokalizacja nie dla wszystkich sieci. Systematycznie z takich obiektów wycofywała się firma Green Way. - Zmiany zachowań konsumenckich spowodowały, że nasza oferta gastronomiczna nie sprawdza się w takich lokalizacjach. Nasi klienci nie szukają oferty "mainstreamowej" – wyjaśnia Marek Chudzik, prezes Green Way. Jednocześnie podkreśla, że rozważa możliwość powrotu do galerii. W ostatnim czasie prowadzone były na ten temat rozmowy z zarządcą centrum w Gdyni, ale lokalizacja, mimo że z ofertą ekologiczną, nie przekonała spółki. - Potrzeba jeszcze wielu lat i olbrzymich zmian, by centra nadążyły za oczekiwaniami naszych klientów. To możliwe, co pokazuje nasz dynamiczny rozwój na skandynawskim rynku. W jednym z centrów tam zlokalizowanych, mamy restaurację o powierzchni 600 mkw. To dla właściciela kwestia wizerunkowa mieć taki lokal jak nasz – twierdzi Chudzik.

Dyrektor Riviery podsumowuje, że nadszedł czas budowania „własnej tożsamości” centrów handlowych. - Nie wygra się powtarzalną ofertą i brakiem pomysłu – przekonuje.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA