TTIP szansą dla branży handlowej
Negocjowana obecnie umowa inwestycyjno-handlową między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską oznacza ogromne korzyści dla konsumentów, którzy otrzymują potężny wybór produktów, tak w zakresie jakości i ceny. To także szansa na dynamiczny rozwój dla producentów po obu stronach oceanu. Dla handlowców TTIP to większy wybór produktów dzięki którym mogą efektywniej dopasowywać ofertę sklepów do potrzeb klientów – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Renata Juszkiewicz, wiceprezes EuroCommerce, prezes POHID.
EuroCommece wiąże duże nadzieje z negocjowaną obecnie umową inwestycyjno-handlową między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską (TTIP). Skąd ten entuzjazm?
Widzimy w umowie między USA i UE dużą szansę dla całej europejskiej gospodarki, a także dla przedsiębiorstw reprezentowanych przez EuroCommerce. Ratyfikacja tej umowy, to przede wszystkim szansa na usunięcie wszelkiego rodzaju barier handlowych, w tym m.in. taryf celnych i zniesienie kwot eksportowych, po obu stronach Atlantyku. Co za tym idzie, poprawę dostępu do rynku i ujednolicenie przepisów regulujących wymianę handlową. To wszystko przełoży się na zmniejszenie biurokracji i ograniczenie kosztów, a tym samym poprawę konkurencyjności i możliwość zagwarantowania niższych cen i dostępu do szerszej oferty produktów konsumentom w UE i USA.
Istotną kwestią jest wspomniana spójność regulacyjna. Obecnie bacznie obserwujemy wewnątrz unijne problemy z wprowadzeniem w życie tzw. Single Market Act (Akt o jednolitym rynku – red.), który zawiera szereg środków wspierających europejską gospodarkę i służących zwiększeniu zatrudnienia. Niestety, swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób wewnątrz UE nie zawsze odbywa się bez zakłóceń. Pojawiają się np. kwestie związane z protekcjonizmem i ochroną rynków narodowych przez niektóre państwa unijne. Koncepcja stworzenia wspólnego rynku w obszarze euroatlantyckim poszerza możliwości rozwoju dla obu stron umowy.
Co TTIP oznacza dla sektora handlowego w Polsce i Unii Europejskiej?
Dla branży handlowej najważniejszy jest swobodny przepływ towarów między dwoma największymi rynkami na świecie. Umowa oznacza przede wszystkim ogromne korzyści dla konsumentów, którzy otrzymują potężny wybór produktów, tak w zakresie jakości, ceny, ale i smaków. To także szansa na dynamiczny rozwój dla producentów po obu stronach oceanu, którzy zyskują możliwość łatwiejszej sprzedaży swoich produktów na dużych rozwiniętych rynkach i dostęp do szerokiej rzeszy nowych konsumentów. Dla handlowców jest to niezwykle istotne, ponieważ mając większy wybór mogą efektywniej dopasowywać ofertę sklepów do potrzeb klientów. Sieci handlowe mogą szybciej i elastyczniej reagować na zmieniające się warunki na rynku. Łatwy i szybki dostęp do produktów bez dodatkowych utrudnień administracyjnych, zapewnienie najwyższej jakości i najlepszej ceny, jest najważniejsze dla branży handlowej.
Przeczytaj więcej

- EUR 0,14% 4,17 zł
- CHF 0,14% 3,48 zł
- USD 0,56% 3,39 zł
-
PT 17:50
Solar zmaga się z zakazem handlu w niedziele
-
PT 17:29
Nathaniel Robinson globalnym dyrektorem w Cushman & Wakefield
-
PT 17:12
W Inowrocławiu powstanie park handlowy
-
PT 16:43
Duże centrum hurtowe szykowane jest koło Warszawy
-
PT 16:39
Olsztyński Centaurus rośnie całodobowo
-
PT 16:21
Większy kompleks produkcyjny BBC w Mirosławcu
-
PT 16:09
Duży kompleks magazynowy Homanit powstanie w Karlinie
-
PT 15:45
Gama rośnie. Kolejny sklep dołącza do sieci
-
PT 15:43
Klub Innowatora KSSE kształci przyszłe kadry
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Hotelarze na zakupach
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Chcemy być w stolicach świata mody
-
6
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!