PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Ulice handlowe wracają do łask

  • Autor: propertynews.pl
  • 19 lip 2016 15:30

Ulice handlowe wracają do łask Warszawa, Nowy Świat

Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych rządzą centra handlowe. Do łask w dużych miastach wracają jednak tradycyjne aleje handlowe. Świadczyć o tym może najnowszy obraz takich miejsc, jak Nowy Świat i Plac Trzech Krzyży w Warszawie czy Piotrkowska w Łodzi.

REKLAMA

Polska to drugi co do wielkości, po Rosji, rynek centrów handlowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na 1000 mieszkańców uplasowaliśmy się w ubiegłym roku powyżej średniej europejskiej (202 mkw.), mocno gonimy też średnią dla krajów Europy Zachodniej (262 mkw.). Podczas gdy rynki nieruchomości handlowych u starszych członków Unii wykazują tendencję do rozbudowy i modernizacji istniejącej infrastruktury galerii handlowych, w Polsce wciąż podejmuje się dużo nowych inwestycji. Tylko w 2015 do użytku oddano łącznie 650.000 mkw. nowej powierzchni. To o 33 proc. więcej, niż w 2014r.

Z drugiej strony w lipcu szerokim echem odbiła się wiadomość o pierwszym w Polsce zamknięciu centrum handlowego. Zdaniem ekspertów, na zakończenie działalności CH Sosnowiec (16,7 tys. mkw.) wpłynęło kilka czynników, wśród których można wymienić niekorzystną lokalizację, a także rosnącą konkurencję ze strony sklepów internetowych i specjalistycznych. Czy Sosnowiec to wyjątek od reguły?

Kupujemy na potęgę

Jednym z kluczowych czynników stojących za obecnym rozwojem powierzchni handlowych w Polsce jest rosnący popyt po stronie operatorów handlowych. Zachętę dla deweloperów bez wątpienia stanowi dynamika sprzedaży detalicznej. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, od stycznia do końca maja 2016 segment ten wzrósł o kolejne 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.

Imponująco prezentują się wyniki segmentów typowych dla centrów handlowych: tekstyliów, odzieży i obuwia (największy wzrost – 18,6proc.), asortymentu z branży mebli, RTV i AGD (+6,8proc.), a także pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach detalicznych (+8,2proc.). W ciągu roku na polskim rynku debiutuje od 20 do 30 nowych marek – głównie odzieżowych i gastronomicznych. Nowi gracze działalność w naszym kraju najchętniej zaczynają od centrów handlowych w stolicy, choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły.

Wrocław i Poznań – czuć przesyt?

Podaż powierzchni w ramach nowych centrów handlowych to tylko jedna strona medalu w ocenie sytuacji rynkowej. Po drugiej stronie warto umiejscowić siłę nabywczą mieszkańców oraz bieżące nasycenie powierzchnią. Ta rośnie w zastraszającym tempie i dla największych aglomeracji wynosi dziś blisko 582 mkw. na 1000 mieszkańców. Dla porównania – w Londynie, stolicy światowego handlu, owa wartość oscyluje w granicach 230 mkw.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA