PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Umowy najmu nie uwzględniają transakcji online. To powinno się zmienić

  • Autor: propertynews.pl
  • 30 cze 2015 16:15

Umowy najmu nie uwzględniają transakcji online. To powinno się zmienić

Rosnąca popularność e-commerce stwarza trudności w naliczeniu czynszu obrotowego w galeriach handlowych.

REKLAMA

– Wzrost sprzedaży online w Europie z obecnego poziomu 5,7 proc. do prognozowanego na poziomie 20 proc. niesie za sobą nowe wyzwania na rynku nieruchomości komercyjnych w sektorze handlowym. Model, który określałby sposób wyliczenia czynszu obrotowego staje się dyskusyjny – wynika z ostatniego raportu „Tenuous Turnover: Implications of E-commerce Growth” przygotowanego przez Colliers International.

 Przeczytaj także: Kto się boi e-commerce?

Czynsz obrotowy jest powszechnie znany w sektorze handlu detalicznego. Istnieje wiele modeli jego naliczania. Czynsz ten jest wartością doliczaną do czynszu bazowego. Najemca płaci procent od swoich wyników sprzedażowych po przekroczeniu określonego pułapu obrotów. W ostatnich latach dominująca pozycja negocjacyjna najemców, zwłaszcza tych najbardziej pożądanych, doprowadziła do sytuacji, w której najemca nie płaci stałej stawki w postaci czynszu bazowego, a jedynie czynsz obrotowy. Jest on podstawą zobowiązań finansowych wobec właściciela obiektu. Wówczas ryzyko rozkłada się na dwie strony – właściciela obiektu handlowego oraz najemcę.

Aktualnie rośnie liczba najemców prowadzących równolegle sprzedaż tradycyjną oraz w Internecie. Pojawia się pytanie – czy obrót generowany przez e-sklep powinien być wliczany do zysku sklepu stacjonarnego? Dodatkowo sytuację komplikuje popularność zakupów w modelu wielokanałowym tzw. omnichannel. Dotyczy to sytuacji kiedy klient zamawia towar w Internecie, ale odbiera go w sklepie stacjonarnym. Nasuwa się kolejne pytanie – czy taka sprzedaż powinna być włączona do obrotu sklepu stacjonarnego? Jeżeli towary są opłacone przelewem przez Internet to można argumentować, że transakcja nie została zawarta w sklepie. Ale co w przypadku, kiedy zapłaty za towar dokonano w sklepie przy odbiorze? A jak zakwalifikować transakcję, w której towar został kupiony w Internecie, ale zwrócono go w sklepie stacjonarnym? Czy operacja ta powinna wpłynąć na obroty sklepu stacjonarnego?

Najemcy coraz częściej traktują stacjonarne sklepy jako powierzchnię wystawową tzw. showroom. Sprzedaż w sklepie tradycyjnym jak i online stają są ze sobą coraz bardziej powiązane. Przykładem jest USA, gdzie transakcje dokonywane wyłącznie za pośrednictwem Internetu stanowią 10 proc. sprzedaży, a zakupy łączące online i sklep stacjonarny wynoszą aż 55 proc.

  • 1
  • 2

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA