PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

UOKiK: Auchan może przejąć Real

  • www.portalspozywczy.pl
  • 21 sty 2014 12:53

UOKiK: Auchan może przejąć Real

Prezes UOKiK zgodziła się na zakup przez Auchan Polska hipermarketów Real. Przejmująca spółka będzie musiała jednak sprzedać osiem sklepów. - UOKiK stwierdził, że może nastąpić istotne ograniczenie konkurencji na kilku rynkach lokalnych - mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.

REKLAMA

Sklepy, które muszą zostać sprzedane, mieszczą się w następujących miastach: Białymstoku, Bielsku Białej, Czeladzi, Legnicy, Rzeszowie, Szczecinie, Wałbrzychu i Sosnowcu.

Auchan ma zapłacić za hipermarkety Real w Europie Centralnej i Wschodniej 1,1 mld euro. Chodzi o 91 hipermarketów w Polsce (57), Rosji, Rumunii i na Ukrainie oraz 13 galerii handlowych w Rosji i w Rumunii. Mimo zawarcia porozumienia, transakcja wymaga akceptacji urzędów antymonopolowych w odpowiednich krajach. 

Na potrzeby postępowania UOKiK przeprowadził badanie rynku detalicznej sprzedaży artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w sklepach wielkopowierzchniowych. O strukturę i stopień koncentracji rynku zapytano 13 największych działających w Polsce sieci handlowych.

- Analiza Urzędu wykazała, że supermarkety oraz dyskonty nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla hipermarketów. W mniejszych sklepach konsumenci dokonują głównie codziennych, drobnych zakupów. Natomiast z oferty hipermarketów korzystają rzadziej, zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Jednorazowo kupują więcej produktów niż w supermarketach i dyskontach, często na zapas - wyjaśnia Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Urząd przyjął również, że obszarem, na którym hipermarkety konkurują ze sobą jest strefa do 20 lub 25 minut jazdy samochodem od przejmowanej placówki. Ustalono to w oparciu o przekazane przez uczestników koncentracji badania kodów pocztowych. Wynika to także z zasięgu kampanii informacyjnych w formie ulotek czy gazetek prowadzonych przez sieci handlowe. Co istotne, ten obszar może być większy lub mniejszy niż teren jednego miasta.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że transakcja doprowadzi do ograniczenia konkurencji na jedenastu lokalnych rynkach, na których łączny udział uczestników koncentracji przekroczy istotnie granicę domniemania uzyskania pozycji dominującej i tym samym uzyskają na nich znaczną przewagę nad swoimi konkurentami. Prezes UOKiK uznała jednak, że możliwe jest nałożenie na przejmująca spółkę określonych obowiązków, które zniwelują negatywne skutki transakcji i doprowadzą do zachowania efektywnej konkurencji na tych rynkach.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA