PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Uwaga na zakupy przez internet

  • Autor: PAP
  • 31 paź 2016 10:24

Uwaga na zakupy przez internet Fot. Fotolia

Kupując przedmioty w internecie, zwłaszcza telefony trzeba zwrócić uwagę, czy towar oferuje faktyczny sprzedawca, czy polski pośrednik, a rzeczywistym sprzedawcą nie jest np. chińska hurtownia. W tym ostatnim wypadku będzie trudno wyegzekwować prawa konsumenta - przestrzega UOKiK.

REKLAMA

Chodzi o problem tzw. "pozornego dropshippingu". Dropshipping to stosowane przez wielu sprzedawców internetowych rozwiązanie logistyczne, które polega na tym, że sprzedawca nie ma fizycznie w swoich magazynach oferowanych towarów. Przedmiot wysyła do klienta bezpośrednio np. hurtownia. Może ona być zlokalizowana zarówno w Polsce, jak i w innym kraju, także poza UE, np. w Chinach. Wszystkie obowiązki np. z tytułu rękojmi ponosi jednak sprzedawca.

"Z tej formy korzystają w Polsce zarówno mali, jak i duzi przedsiębiorcy od co najmniej kilku lat i UOKiK nie ma do niej zastrzeżeń. Jednak mniej więcej rok temu pojawiły się skargi dot. +pozornego dropshippingu+. Problem dotyczy mniejszych przedsiębiorców, którzy posługują się sprzedażą najczęściej na allegro, zazwyczaj oferując telefony sprowadzane z hurtowni w Chinach. Problem dotyczy tego, że oferenci nie deklarują się jednoznacznie, czy są sprzedawcami, czy pośrednikami" - mówił Hubert Worobiej z UOKiK na czwartkowej konferencji poświęconej handlowi internetowemu.

Tymczasem - jak podkreślał - dla konsumenta różnica jest zasadnicza, gdyż sprzedawca odpowiada z tytułu wszystkich obowiązków określonych w ustawie o prawach konsumenta, można do nich kierować oświadczenia o odstąpieniu od umowy, odpowiadają z tytułu rękojmi, natomiast obowiązki pośredników są o wiele mniejsze.

Jak zauważył przedstawiciel UOKiK, wyegzekwowanie określonych polskim prawem obowiązków sprzedawcy od chińskiego hurtownika jest praktycznie niemożliwe. Tym bardziej, że - według Worobieja - oferenci na platformach aukcyjnych nie zaznaczają wyraźnie w ofercie, że są pośrednikami, nie zamieszczają też danych chińskich hurtowników.

"Gdzieś tam są jakieś niuanse, gdzieś z tyłu może być wpisane: +my tylko sprowadzamy, my tylko pośredniczymy, gdyż sprzedawcą jest pomiot chiński+, ale nie jest on nazwany. Nie ma też informacji, kto odpowiada z tytułu rękojmi. A jeśli nie mamy zdefiniowanego sprzedawcy, to nie mamy do kogo kierować roszczenia w przypadku, kiedy towar okaże się wadliwy. Nie wiadomo też, do kogo skierować oświadczenie o odstąpieniu od umowy" - mówił. Dodał, że polscy oferenci nie zamieszczają też z reguły informacji o tym, że gdy towar przekracza granicę, to pojawia się obowiązek płacenia cła czy VAT.

Jak powiedział, skargi w tej sprawie kieruje do UOKiK wielu konsumentów, a Urząd podejmuje w podobnych sprawach już ok. trzy interwencje tygodniowo.

"Jest tego coraz więcej i należy się spodziewać, że raczej liczba będzie rosnąć, ponieważ ceny tych produktów są konkurencyjne, nawet gdyby doliczyć koszt podatku VAT i cła" - mówił.

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.