PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Uwaga, rozbudowa!

  • Autor: Propertynews.pl
  • 14 paź 2013 15:00

Uwaga, rozbudowa!

Do sierpnia tego roku w Polsce znacząco rozbudowano 28 centrów handlowych. Przebudowa obiektów starszej generacji to nie tylko chęć poszerzenia oferty danej galerii, ale często walka o jej przetrwanie.

REKLAMA

Rosnąca konkurencja wśród deweloperów oraz wyczerpujące się możliwości dla budowy nowych obiektów to główne przyczyny zainteresowania inwestorów przebudową i repozycjonowaniem obiektów handlowych.

W wyniku powiększenia 28 projektów, gdzie powierzchnia rozbudowy była większa niż 10 000 mkw., na polskim rynku powstało już ponad 620 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej - wynika z danych CBRE. To jednak dopiero początek, gdyż - jak podaje agencja - 59 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej w naszym kraju to centra I i II generacji.

- To rzesza budynków z ustabilizowaną i rozpoznawalną lokalizacją oraz lojalną grupą klientów. Część z nich posiada możliwości rozbudowy lub repozycjonowania - ocenia Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE.

Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant w dziale wycen i doradztwa, Cushman & Wakefield, prognozuje, że modernizowane będą przede wszystkim obiekty, które posiadają kutemu potencjał, tj. dobrą lokalizację, stabilną pozycję handlową, lojalną grupę konsumentów, a jednocześnie muszą się zmierzyć z rosnącą konkurencją na lokalnym rynku.

Grzegorz Czaus, jeden ze współzałożycieli Studia Architektonicznego Ozone, uważa, iż najstarsze obiekty będą musiały poddać się przebudowie i - w miarę możliwości - rozbudowie. - Dostępność terenów pod obiekty wielkopowierzchniowe w dużych miastach jest już ograniczona, istniejące mają więc rację bytu po dostosowaniu ich do wymagań i oczekiwań współczesnych klientów. Koszty modernizacji będą poza tym znacznie mniejsze niż budowa nowych obiektów - dodaje.

Oczekiwania najemców
Zdaniem analityków, jednym z uwarunkowań, które przekonują inwestora do przebudowy centrum handlowego, jest właśnie wzrost konkurencji oraz duży potencjał samego obiektu. - Podstawowym czynnikiem decydującym o rozbudowie jest potrzeba rynkowa, która może być artykułowana w różny sposób, np. poprzez: dużą popularność obiektu wśród klientów, kolejkę nowych najemców, kolejne marki wchodzące na rynek, pozycjonowanie centrum czy jego konkurencyjność - tłumaczy Marek Tryzybowicz, współzałożyciel i dyrektor projektowania w międzynarodowej firmie architektonicznej Bose International Planning and Architecture.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA