Vertano w wersji light - cały wywiad z Thorstenem Brüdigamem, prezesem Grupy Vertano

Grupa Vertano zamierza zainwestować 1,5 mld zł w budowę centrów handlowych Arabella w Polsce. O potencjale rynku nieruchomości komercyjnych w naszym kraju, nowych pomysłach na projekty handlowe i planach uruchomienia Otwartego Funduszu Inwestycyjnego opowiada Thorsten Brüdigam, prezesem Grupy Vertano.
Dlaczego zainteresował się Pan polskim rynkiem?
Przyjechałem do Polski w latach 90. i dostrzegłem ogromny potencjał tego kraju. W przeciwieństwie do Niemiec, gdzie wszystko już było, tu otwierały się zupełnie nowe perspektywy. Moi koledzy mieli jednak wątpliwości, czy obrałem dobry kierunek...
... ale Pan wiedział, co robi. Deweloperstwo, organizowanie finansowania, koordynacja budowy czy komercjalizacja to tylko część zadań, jakie polscy inwestorzy powierzali Pana spółce. Do czasu kryzysu rynek rósł bardzo szybko. Teraz to się zmieniło?
Rynek się zmienił. Vertano też. Obecnie świadczy usługi dla międzynarodowych inwestorów, ale także dla firm lokalnych. Współpracowałem z wieloma cenionymi, polskimi przedsiębiorcami, w tym z rodziną Likusów czy Grażyną Kulczyk. Mam doświadczenie w realizacji wielu centrów handlowych, np. Stary Browar w Poznaniu, gdzie Vertano występowało w roli m.in. zarządcy budowy; biurowców, jak Focus w Warszawie czy budynków rezydencyjnych.
Spółka świadczy prace usługowe i inwestycyjne. Te drugie realizuje za pomocą spółki akcyjnej Vertano Real Estate, występując w przedsięwzięciach w roli junior partnera, z udziałem finansowym na poziomie 5-20 proc.
Jednak obecnie moja działalność w Polsce skoncentrowała się na rynku centrów handlowych i biur.
To odpowiedź na aktualną sytuację na rynku?
Kiedyś budowałem gigantyczne centra na obrzeżach miasta. Teraz to się zmieniło - to handel „idzie" do klientów, a nie klient do handlu. Klienci chcą wygodnych zakupów w pobliżu miejsca zamieszkania. I takie centra handlowe będę budować.
Mój nowy koncept nazywam „Vertano light". Bo jest zupełnie inny od projektów, które realizowałem wcześniej.
Opracowałem dwa projekty centrów handlowych. Mają to być obiekty typu convenience, w których będzie można zrobić szybkie i wygodne zakupy. Mniejsze będą działać jako Arabella Park i powstaną m.in. w Nysie (9 tys. mkw.) i Ciechanowie (16 tys. mkw.). Najemcami będą np. Bricomarche i Intermarche. Większe obiekty, o powierzchni ponad 30 tys. mkw., zbudujemy w Ełku i Krośnie.
REKOMENDOWANE DLA CIEBIE
- EUR 0,19% 4,18 zł
- CHF 0,35% 3,50 zł
- USD 0,81% 3,42 zł
-
14:36
Diverse tylko dla kobiet
-
14:34
Nowy najemca w Porcie Łódź
-
14:08
Posnania stawia na rozrywkę
-
13:52
Nowy ekspert w Savills
-
13:23
POLECAMY Z garażu na podbój świata
-
13:09
TYLKO U NAS Biuro w nowej szacie. Zobacz najnowszy projekt i realizację Interbiura
-
13:05
B&B Kraków Centrum otworzył swoje podwoje
-
12:54
KiK nie zwalnia tempa
-
12:17
W niedziele centra handlowe nie będą puste
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Hotelarze na zakupach
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Chcemy być w stolicach świata mody
-
6
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
7
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
8
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
9
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
10
Elektroniczny akcent w Pasażu Tesco