PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

VIII FRSiH: Polskie firmy gotowe na zagraniczną ekspansję

  • www.portalspozywczy.pl
  • 05 lis 2015 07:58

VIII FRSiH: Polskie firmy gotowe na zagraniczną ekspansję Paneliści debaty "Go Global. Polski przemysł spożywczy na ścieżce do globalizacji" fot. zelaznastudio.pl

Ekspansja polskich firm na rynkach zagranicznych to już niedaleka przyszłość. Powinno być to następstwem ich sukcesów na rynku rodzimym. Aby tak się stało potrzebne są nie tylko środki, ale i odpowiednie wsparcie - mówili uczestnicy debaty inauguracyjnej VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, przebiegającego pod hasłem „Go Global. Polski przemysł spożywczy na ścieżce do globalizacji”.

REKLAMA

W dyskusjach o ekspansji globalnej polskich firm coraz częściej mówi się też o dalekich rynkach takich jak Chiny, Azja czy Afryka.

- Polski rynek dorasta już do tego, żeby w sposób poważny zająć się rynkiem zagranicznym, ale ekspansja zagraniczna wymaga przygotowania. Trzeba mieć na to odpowiednie zasoby i nawet, jeśli się coś nie uda, to firmę musi być na taką porażkę stać – mówił podczas panelu inauguracyjnego Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice. - Jeśli firma spożywcza myśli o sukcesie za granicą, to oznacza, że osiągnęła już sukces w Polsce –dodał.

Jan Kolański, prezes zarządu Colian podkreślał, że coraz ciekawszym rynkiem dla polskich firm staje się rynek chiński. Zgadza się z tezą, że na rynki zagraniczne można wychodzić dopiero wtedy, gdy ma się dobrze zorganizowane funkcjonowanie w kraju.

Z Janem Kolańskim w pełni zgadzała się Halina Osińska, dyrektor generalna Pini Polonia, która mówiła, że trzeba być dobrze ugruntowanym na rynku krajowym, żeby odnosić sukcesy na rynku zagranicznym.

- Trzeba mieć też dużą determinację. Zwłaszcza w branży mięsnej, dotkniętej przez rosyjskie embargo i ASF. Trudna sytuacja spowodowała, że firmy mięsne musiały wykazać się ogromną wolą walki w pokonywaniu piętrzących się problemów - oceniała dyrektor Pini Polonia.

- Musieliśmy zweryfikować naszą strategię eksportową. Zwiększyliśmy  nasze kierunki zbytu na inne kraje, takie jak USA i Kanada oraz zwiększyliśmy eksport do UE. Ekspansja zagraniczna musi wiązać się z budowaniem marki polskiej żywności. Dużą rolę w tej kwestii odgrywają nie tylko pojedyncze firmy, ale też związki branżowe. W branży mięsnej chcemy rynków wysokomarżowych. Liczymy na powrót wielkich rynków azjatyckich – dodała.

Marek Spuz vel Szpos, prezes Krajowej Spółki Cukrowej mówił zaś, że jego spółka na razie skupia się na rozbudowie potencjału w kraju, ale chce mocniej wyjść na rynki bliskiego wschodu, na rynki Azji i rynki indyjskie.

Dodał, że gdy sytuacja polityczna na rynkach wschodnich unormuje się, KSC zapewne pomyśli o rozwoju i przejęciach na tamtych rynkach, bo możliwości są ogromne, jednak na razie otoczenie nie pozwala na prowadzenie tam biznesu.

 Czytaj więcej: VIII FRSiH: Polska gotowa zawojować rynki zagraniczne (pełna relacja)


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA