PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

W centrach handlowych rośnie znaczenie placemakingu

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 27 sie 2018 10:04

W centrach handlowych rośnie znaczenie placemakingu mat.pras.

Placemaking, czyli kształtowanie przestrzeni publicznej przyjaznej społeczności lokalnej odgrywa coraz ważniejszą rolę w aktywności galerii handlowych.

REKLAMA

Centra handlowe spełniają coraz częściej funkcję miejscotwórczą. I nie chodzi tylko o ciekawą przestrzeń do robienia zakupów. Galerie w całej Polsce chętniej niż przed laty inwestują w przestrzeń publiczną, która m.in. aktywizuje lokalne społeczności, buduje dobrosąsiedzkie relacje czy sprzyja aktywności fizycznej w mieście.

Inwestycje tego typu rozwijane są zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie galerii, stając się ich integralną częścią, ale także poza terenem galerii, w przestrzeni miejskiej i najczęściej we współpracy z mieszkańcami, władzami lub instytucjami. Przykład takiej aktywności placemakingowej można znaleźć w Gemini Park Bielsko-Biała.

- Galeria od lat angażuje się w procesy miejscotwórcze.  Z jednej strony stale rozwijamy przestrzeń wokół galerii, tworząc miejsce, które integruje i edukuje, z drugiej strony inwestujemy w przestrzeń w mieście, która pełni np. rolę kulturotwórczą. To aktywność jest dziś niezbędna, jeśli myślimy o obiekcie handlowym, jak o dobrym i proaktywnym sąsiedzie – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Skwer Poetów nazwali mieszkańcy

I faktycznie,  placemaking na dobre zadomowił się w działaniach Gemini Park, a lista stworzonych miejsc rośnie. Przykład? W listopadzie 2017 roku w Bielsku-Białej oddano do użytku ufundowany przez galerię „Skwer Poetów”. Mająca 400 m kw. przestrzeń z zielenią i ławkami powstała na terenie kampusu Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.

W proces powstawania przestrzeni zaangażowani zostali mieszańcy. Mogli oni zdecydować o tym, czyje imię będzie nosił plac. Studenci ATH przypomnieli bielszczanom sylwetki 4 poetów i poetek związanych z Podbeskidziem, a następnie w głosowaniu on-line poprosili o wybór patrona. Została nim Kazimiera Alberti. Poetkę uhonorowano sylwetką wykonaną dzięki technice 3D. Nietypowa „rzeźba” usiadła na jednej z ławek na skwerze.

- Postanowiliśmy niczego nie narzucać w tym projekcie. Skwer powstał w sposób niemal organiczny, jako część kampusu, tworząc studentom miejsce spotkań. Przy nazewnictwie postawiliśmy natomiast na partycypację mieszkańców, wychodząc z założenia, że wiedzą najlepiej, czyjego imienia ma to być miejsce. W ten sposób nie tylko rozpropagowaliśmy skwer, ale sprawiliśmy także, że mieszkańcy uczestniczyli w jego powstaniu  – mówi Brączek.

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.