PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

W ciągu dwóch lat dynamika sprzedaży detalicznej może wzrosnąć do 6 proc.

  • Autor: Propertynews.pl
  • 22 maj 2014 15:41

Jak wynika z raportu Delloite i DNB "Kierunki 2014 - czynniki determinujące handel w Polsce" na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba sklepów zmalała o 21 proc. (z ponad 450 tys. w roku 2002 do niecałych 360 tys. w roku 2012. Obecnie placówki wielkopowierzchniowe zajmują niemal 50 proc. całej powierzchni handlowej wobec 28 proc. w 2005 roku. Udział sprzedaży w sieciach handlowych w Polsce już teraz przewyższa poziom w rozwiniętych gospodarkach (za wyjątkiem Anglii).

REKLAMA

- W tym kontekście możliwość dalszego zwiększania sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych wydaje się w Polsce ograniczona. Uważamy, że dalszy rozwój sieci handlowych odbywać się będzie bardziej przez przejęcia, niż znaczące zmiany w strukturze handlu detalicznego, choć nie można wykluczyć wchodzenia na polski rynek specjalistycznych sieci handlowych - powiedział Artur Tomaszewski, prezes zarządu DNB Bank Polska.

Spowolnienie gospodarcze w latach 2012-2013 przyniosło wyhamowanie dynamiki obrotów w niewyspecjalizowanych sklepach - głównie wielkopowierzchniowych (spadek dynamiki do mniej niż 4 proc. w 2013 r., w tym do 3 proc. w sklepach z przewagą żywności i 6 proc. w pozostałych, do których zaliczana jest m.in. Biedronka czy Real), a także w placówkach z art. użytku domowego (chociaż tutaj nadal występuje wzrost: 10 proc. w 2013 roku.). W obszarze art. użytku domowego relatywnie wyskoki wzrost dotyczy wyrobów tekstylnych i sprzętu elektrycznego (po ok. 20 proc.). Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży w sklepach z żywnością (24 proc. w 2013 r.), który dotyczy tylko firm zatrudniających powyżej 9 osób, czyli nie obejmuje małych sklepów osiedlowych. - Stosunkowo duży udział żywności w koszyku polskiego konsumenta, a ponadto relatywnie niska zależność tego segmentu od osłabienia sytuacji dochodowej społeczeństwa tłumaczy sukces dyskontów w Polsce w okresie spowolnienia - twierdzi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte.

Strefa premium - propertynews.pl

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU PROPERTYNEWS.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA