PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Wielcy wygrani i przegrani w kryzysie

  • Autor: Małgorzata Burzec-Lewandowska/ Robert Posytek
  • 24 cze 2013 20:50

Wielcy wygrani i przegrani w kryzysie

Kryzys gospodarczy ostatnich lat odbił się mocną czkawką wielu firmom działającym na rynku nieruchomości komercyjnych. Klimat boomu wybaczał ryzykowne zagrania i gigantomanię w planowaniu kolejnych przedsięwzięć. Osłabienie koniunktury brutalnie zweryfikowało założenia biznesowe wielu inwestorów, deweloperów czy sieci handlowych.

REKLAMA

Duża grupa zacisnęła pasa i przetrwała najtrudniejsze momenty spowolnienia. Zdarzyły się jednak upadki z bardzo wysokiego konia. Tak było w przypadku firmy Parkridge.

Handlowa porażka
Spółka Parkridge pojawiła się w Polsce w 2004 roku i od razu przystąpiła do budowy sieci centrów handlowych. Pierwsza galeria Focus Park ruszyła we wrześniu 2007 roku w Rybniku. W ciągu następnych trzech lat deweloper uruchomił kolejne obiekty w Bydgoszczy, Zielonej Górze i Piotrkowie Trybunalskim. Plany były ambitne i zakładały budowę kolejnych galerii w Gliwicach, Pile, Jeleniej Górze, Starogardzie Gdańskim, Ostrowie Wielkopolskim oraz Tomaszowie Mazowieckim, ale pojawił się problem. Najpierw w 2011 roku w stan upadłości została postawiona spółka matka na Wyspach Brytyjskich. Wtedy jeszcze polski oddział zapewniał, że to nie przełoży się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa w naszym kraju. Jednak na początku 2012 roku w polskim biurze Parkridge'a telefon zamilkł, a chwilę potem cały majątek spółki trafił na sprzedaż.

Rynek nie chce otwarcie komentować niepowodzeń byłej konkurencji, ale wśród zebranych opinii najczęściej pojawiają się te o porwaniu się na zbyt wiele projektów deweloperskich jednocześnie, dużym wysiłku finansowym związanym z budowaniem potężnego banku ziemi i braku poszukiwania oszczędności.

Spółka weszła na rynek centrów handlowych w Polsce stosunkowo późno. Konkurencja była spora. Dlatego firma postanowiła budować dużo i w jednym momencie. Agresywna strategia miała na celu zniwelować dystans do innych operatorów centrów handlowych. Korzyścią miało być także pakietowe podpisywanie umów najmu, projektowych czy budowlanych.

Przyjęte założenia biznesowe udało się realizować. Prawie, bo wszystko szło dobrze dopóki otoczenie gospodarcze było sprzyjające. Hamująca gospodarka zdmuchnęła przyjętą strategię niczym domek z kart. Pojawiły się z problemy z finansowaniem, kłopoty z koordynacją dużej liczby projektów, a utrzymanie wielkiego banku ziemi, stworzonego za pokaźne kwoty, stało się znaczącym obciążeniem.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA