PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Wielkie zakupy w małym mieście

  • Autor: propertynews.pl
  • 17 maj 2016 14:10

Wielkie zakupy w małym mieście Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International

Parki handlowe są dla mieszkańców małych miast ważnym miejscem robienia zakupów. Wartość transakcji inwestycyjnych z udziałem parków handlowych w tych lokalizacjach, w latach 2010-2015, wyniosła 82 mln euro – wynika z raportu „Małe miasta, wielkie zakupy?”, który powstał we współpracy Colliers International i GfK Polonia.

REKLAMA

Łączna powierzchnia parków handlowych w Polsce wynosi 1 mln mkw. ( blisko 90 obiektów), z czego około 250 tys. mkw. zlokalizowanych jest w małych miastach, liczących poniżej 100 tys. mieszkańców.

Największe nasycenie parkami handlowymi występuje w województwach: śląskim, mazowieckim, lubuskim oraz kujawsko-pomorskim. Obiekty powstają zarówno w centrach miast, jak i na dużych osiedlach mieszkaniowych oraz przy głównych drogach wylotowych. W segmencie parków handlowych działa aktywnie kilkanaście firm deweloperskich. Parki handlowe budują, między innymi: Dekada Realty (Dekada), Eyemaxx Development (My Box), Immofinanz (Stop.Shop),Katharsis Development (HopStop), PA Nova, Rank Progress, Retail Concept (Karuzela), Saller czy Trei RE (Vendo Park).

- Inwestycje w parki handlowe mają znacznie więcej mocnych stron niż zagrożeń. Coraz większa ilość tego produktu będzie oferowana na sprzedaż. Szacujemy, że rok 2016 będzie rekordowy pod kątem wolumenu sprzedaży parków w Polsce od 2010 r. — mówi Andrzej Miazga starszy specjalista w Dziale Doradztwa Inwestycyjnego Colliers International.

W warunkach polskich parki handlowe pełnią często rolę centrów zakupów codziennych z podstawową ofertą handlową przy ograniczonej obecności sektora mody i gastronomii. — Tradycyjny zestaw najemców w tego typu obiekcie to sklep spożywczy, RTV AGD, z wyposażeniem wnętrz, sportowy, multimedia, drogeria oraz moda i obuwie w segmencie ekonomicznym — wyjaśnia Marta Machus-Burek, dyrektor działu Powierzchni Handlowych w Colliers International. Najczęściej spotykanymi markami w parkach handlowych w małych miastach są: Biedronka, Media Expert, Jysk, Pepco, Martes Sport, EMPIK, Rossmann, KIK, Takko, Deichmann i CCC.

— O atrakcyjności parku handlowego dla najemców decyduje pięć czynników. Są to: lokalizacja w sąsiedztwie intensywnego ruchu ulicznego z dobrą dostępnością i widocznością, mocny skład najemców, całkowite koszty najmu niższe niż w tradycyjnym centrum handlowym, doświadczony deweloper oraz silny operator spożywczy w parku lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Ze względu na swoją specyfikę parki handlowe oferują znacznie niższy poziom czynszów i innych kosztów najmu niż tradycyjne centra handlowe. Stawki, przy umowach zawieranych na okres 5-7 lat, wahają się od 5 do 15 euro za mkw. - w zależności od branży oraz wielkości lokalu.

Badania przeprowadzone przez GfK na potrzeby raportu wskazują, że choć parki handlowe w małych miastach posiadają mocną pozycję, jeśli chodzi o zakupy odzieży i obuwia, ich oferta konfrontowana jest często szeroką ofertą dużych centrów handlowych z zlokalizowanych w dużych miastach.

 

 


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA