Wigilia droższa niż przed rokiem

Rodzinna Wigilia dla 10 osób kosztuje 1082 zł - wynika z szacunków Open Finance.
W bieżącym roku pod choinką najwięcej leżeć będzie upominków służących w domu i ogrodzie, dziecięcych zabawek oraz farmaceutyków. Na prezenty wydamy ponad dwa razy więcej niż na tradycyjną świąteczną wieczerzę - ocenia Bartosz Turek, analityk Open Finance.
Sprzątanie, gotowanie, zakupy – przedświąteczny szał jest w pełni, a wraz z nim okres „żniw” dla sklepikarzy, hodowców karpi czy producentów świątecznych drzewek. Tradycyjnie sprzedaż detaliczna w ostatnim miesiącu roku szybuje. Ma na to wpływ zarówno okres wigilijny, jak i noworoczny. Ile jednak faktycznie trzeba wydać, aby zorganizować Wigilię? Na to pytanie odpowiedź znalazł Open Finance. Sprawdziliśmy co Polacy kupowali w bieżącym roku jako upominki oraz jak wiele trzeba wydać na produkty spożywcze, aby móc przygotować 12 potraw. Wszystko to dla 10-osobowej rodziny.
Prezenty dla dzieci są droższe
Bazując na danych pochodzących z największego serwisu aukcyjnego, oszacowaliśmy, że na przeciętny upominek dla dziecka wydaliśmy w tym roku trochę ponad 115 złotych, podczas gdy pojedynczy prezent dla osoby dorosłej pochłaniał przeciętnie 75 złotych. Są to średnie wyciągnięte na podstawie prawie 1,2 miliona transakcji najpopularniejszymi w tym roku prezentami. Jeśli więc założyliśmy, że do stołu zasiądzie 10 osób, to obdarować należałoby 9 z nich (w tym 2 dzieci). To oznacza wydatek rzędu 757 złotych.
Pościel, zabawki i farmaceutyki
Czego możemy spodziewać się pod choinką? Z danych zebranych przez Open Finance wynika, że największą popularnością cieszyły się ostatnio rzeczy przydatne w domu i ogrodzie. W tej kategorii niekwestionowanym liderem są zestawy pościeli, szczególnie te ze świątecznymi motywami. Na kolejnym miejscu uplasowały się wszelkie farmaceutyki, elektryczne szczoteczki do zębów, ciśnieniomierze czy inhalatory – słowem wszystko co pomaga dbać o zdrowie. Te prezenty przyćmiewają swoją popularnością osławione skarpety i zestawy kosmetyków, które zajmują dopiero kolejne miejsca w rankingu.
Co nie jest nadmiernym zaskoczeniem, dzieci pod choinką szukać mogą przede wszystkim zabawek. Na nie przypada prawie 60 proc. kupionych upominków w działach wyraźnie nakierowanych na najmłodszą klientelę – wynika z szacunków Open Finance, opartych o dane z największego w Polsce portalu aukcyjnego. Na drugim miejscu uplasowały się przedmioty ułatwiające zajmowanie się najmniejszymi obywatelami – chodziki, podgrzewacze, bujaki, huśtawki czy krzesła do karmienia. Przeważnie też na ręce świeżo upieczonych rodziców trafiają buty, ubrania i książki dla dzieci. Starsze pociechy takie prezenty dostają rzadziej, co powoduje, że przeciętnie rzecz biorąc odzież, książki i obuwie pozostają relatywnie rzadkimi prezentami gwiazdkowymi dla najmłodszych.
- 1
- 2
- EUR 0,14% 4,17 zł
- CHF 0,14% 3,48 zł
- USD 0,56% 3,39 zł
-
09:33
Gemini Park Tychy stawia na strefyi relaksu
-
09:09
Nowy najemca w Parku Logicor Łazy
-
08:16
Policja interweniowała w Posnanii
-
08:01
Nie taki zakaz handlu straszny
-
07:50
Młodego Miasta Gdańsk nie będzie?
-
07:41
Kolejka chętnych na budowę drogi do lotniska Katowice
-
07:34
LPP i CCC poszybują
-
07:32
Właściciel marki Pepco ma kłopoty?
-
07:22
Kolejny Auchan na stołecznej mapie
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Hotelarze na zakupach
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
8
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!