PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Wyścig deweloperów i obawy najemców - wywiad z Anną Radecką z Colliers International

  • Autor: Propertynews.pl
  • 25 maj 2012 12:53

Wyścig deweloperów i obawy najemców - wywiad z Anną Radecką z Colliers International

Wolna powierzchnia handlowa i najemca, który szuka lokalu akurat w takiej lokalizacji, nie zawsze kończy się sukcesem w postaci umowy najmu. - Niektóre grupy najemców uzależniają swoją obecność w danym projekcie od terminu jego realizacji. (...) Z kolei nowe sieci, których nie było do tej pory w Polsce, wybierają wyłącznie obiekty w miastach o dużym potencjale, które są w stanie zapewnić im odpowiedni poziom obrotów - uważa Anna Radecka, Senior Associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International.

REKLAMA

Handlowa mapa Polski zapełnia się nowymi obiektami. Ile miejsca pozostało jeszcze inwestorom takiej powierzchni i gdzie znajdują się "białe plamy"?

Jak pokazuje aktywność deweloperów, w Polsce wciąż jest miejsce na nowe inwestycje.

Największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie Warszawa, aglomeracja katowicka oraz Kraków. Inwestorzy chętnie lokują swój biznes także w Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi czy Białymstoku, pomimo stosunkowo wysokich wskaźników nasycenia w tych miastach.

Wyścig deweloperów trwa ciągle w Kielcach, Rzeszowie, Lublinie, Elblągu, Szczecinie, Bełchatowie, Łomży, Toruniu czy Kaliszu.

Na mapie Polski wciąż jest jednak wiele „białych plam", jeśli chodzi o średnie i małe miasta. W orbicie zainteresowania inwestorów coraz częściej znajdują się lokalizacje z 50-30 tys. mieszkańców, będące satelitami większych ośrodków miejskich.


Jaka jest recepta na sukces inwestycji w lokalizacjach, w których planowanych jest po kilka nowych projektów jednocześnie?

Kluczowe znaczenie ma dopasowanie konkretnego produktu do potrzeb rynku. Aby inwestycja miała sens, podaży musi towarzyszyć popyt. Wszystko zaczyna się od analizy potencjału miasta/miejscowości, siły nabywczej i docelowego klienta.

W niektórych miastach z pewnością jest jeszcze możliwość koegzystowania i dobrego prosperowania kilku podobnych obiektów handlowych, które podzielą między siebie daną aglomerację.

Jeśli natomiast podaż powierzchni handlowej przewyższa zdecydowanie popyt i zapotrzebowanie ze strony sieci detalicznych, wówczas inwestorzy są zmuszeni do zmodyfikowania swojej oferty. Możliwe rozwiązania takiej sytuacji to np. propozycja innego formatu handlowego, który będzie się cieszył zainteresowaniem wśród sieci detalicznych innego typu, redukcja obiektu, zaproponowanie funkcji towarzyszących, fazowanie inwestycji i oddawanie jej w etapach lub w ostateczności całkowite zawieszenie projektu.

Inwestorzy, którzy mimo wszystko decydują się na realizację przeszacowanych rozmiarowo projektów, muszą się liczyć z obniżkami czynszów, dużą skalą zachęt dla najemców oraz wakatami.


Czy po spełnieniu tych warunków jest możliwe, że wszystkie nowe obiekty w tej samej lokalizacji mogą liczyć na pełną komercjalizację?

Ostatnie trzy lata były dość wymagające dla wszystkich graczy na rynku handlowym. Kryzys zmusił nie tylko deweloperów, ale także sieci handlowe do rewizji swoich strategii zarządzania oraz strategii ekspansji. Rodzime sieci, którym udało się przeorganizować i przetrwać najcięższy moment, umiejętnie zaadaptowały się do nowych warunków. W rezultacie mają one teraz mocną kondycję oraz prowadzą zrównoważoną ekspansję w Polsce, coraz częściej myślą także o sąsiednich rynkach zagranicznych.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA