Z polskich miast znikają sklepy z elektroniką
Sklepy z elektroniką nie wytrzymują konkurencji internetu i spowalniającego rynku. W tym roku przestanie istnieć ok. 200 placówek, a tym samym ich liczba spadnie do 7,7 tys. - podała "Rzeczpospolita", powołując się na prognozy Euromonitor International.
Kurcząca się liczba sklepów potwierdza niezbyt korzystne trendy w sprzedaży sprzętu elektronicznego. Według firmy Euromonitor International w 2012 r. liczba placówek spadnie do 7,7 tys. Na kolejne lata prognozy są mało optymistyczne - w 2016 r. ma działać ok 7 tys. tego typu sklepów, podała gazeta.
Dziennik podaje, że powód to słabnąca sprzedaż (do tej pory rynek w stosunku do 2011 r. zyskuje 6,8 proc.). Na ten wynik wpłynęło większe zainteresowanie telewizorami w związku z Euro 2012. Końcówka roku nie wygląda już tak dobrze. Druga przyczyna to konkurencja internetowa. Branża szacuje, że już ponad 10 proc. sprzedaży elektroniki przypada na ten kanał. Z danych Sklepy24 wynika, że sprzęt RTV oraz AGD sprzedaje 932 e-sklepów, ok. 100 więcej niż rok temu. Z kolei w kategorii komputery jest ich 977.
Spadki liczby sklepów nie dotykają wszystkich graczy na rynku. Do ich likwidacji zmuszeni są głównie niezależni handlowcy, prowadzący po kilka lokali.
"Rz" podkreśla, że z kolei duże sieci, wręcz przeciwnie, rozwijają się i otwierają kolejne sklepy. Liderem są sieci Media Markt oraz Saturn, należące do grupy Metro. Mają odpowiednio 46 oraz 17 sklepów, a w tym roku otwarły po jednym nowym. Znacznie większym wydarzeniem było wejście firmy w e-sprzedaż. Saturn ogłosił to w połowie listopada, zaś Media Markt wczoraj. W 2013 r. 5 proc. obrotów Saturna ma pochodzić z Internetu, a zgodnie z zapowiedziami zarządu spółka ma zostać liderem e-rynku.
Liderem pod względem liczby sklepów jest Neonet, który rozwija sieć własną i franczyzową. Spółka niedawno poinformowała, że jej sieć ma ponad 400 placówek - 248 sklepy własne oraz 153 w systemie franczyzowym. Neonet koncentruje się głównie na lokalizacjach w miastach z mniej niż 200 tysięcy mieszkańców.
W tym segmencie działa także wracająca do gry po serii upadłości regionalnych spółek sieć Avans, przejęty przez OpenMedia, zaś w październiku do UOKiK trafił wniosek o zgodę na przejęcie elektromarketów kolejnej marki - Havo. Po uzyskaniu zgody na ich zakup, bracia Tomalowie zarządzać będą ponad 240 sklepami własnymi i ponad 200 franczyzowymi.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE
- EUR 0,19% 4,18 zł
- CHF 0,35% 3,50 zł
- USD 0,81% 3,42 zł
-
14:36
Diverse tylko dla kobiet
-
14:34
Nowy najemca w Porcie Łódź
-
14:08
Posnania stawia na rozrywkę
-
13:52
Nowy ekspert w Savills
-
13:23
POLECAMY Z garażu na podbój świata
-
13:09
TYLKO U NAS Biuro w nowej szacie. Zobacz najnowszy projekt i realizację Interbiura
-
13:05
B&B Kraków Centrum otworzył swoje podwoje
-
12:54
KiK nie zwalnia tempa
-
12:17
W niedziele centra handlowe nie będą puste
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Hotelarze na zakupach
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
5
Chcemy być w stolicach świata mody
-
6
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
7
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
8
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
9
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
10
Elektroniczny akcent w Pasażu Tesco