PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zakupy po polsku. Poznaj zwyczaje rodaków

  • Autor: propertynews.pl
  • 18 lis 2016 16:11

Zakupy po polsku. Poznaj zwyczaje rodaków fot. Shutterstock

Polski klient nadal najchętniej płaci gotówką, choć coraz częściej wykorzystuje płatności zbliżeniowe i mobilne. Korzysta także z alternatywnych metod płatności online - pokazuje najnowszy raport “The World Shopper” przygotowany przez ekspertów ds. nieruchomości handlowych w Colliers International.


REKLAMA

Mimo rosnącej popularności zakupów online, sposób w jaki konsumenci na całym świecie nabywają dobra i za nie płacą, wciąż pozostaje bardzo zróżnicowany. W Polsce jedynie 24 proc. klientów dokonuje zakupów w zagranicznych e - sklepach. Ci, którzy to robią, wybierają głównie portale z siedzibą w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych oraz Chinach. Polski klient chce, by jego zamówienia dostarczane były do domu lub miejsca pracy, wśród e-nabywców dużą popularnością cieszą się także paczkomaty.

Polacy nabywają dużo produktów podstawowych oraz tych do domu, ale niewiele wydają na rozrywkę. Produkty codziennego użytku kupują w super i hipermarketach, jedynie 5 proc. klientów przyznaje się do kupowania żywności online. Polski nabywca jest „wrażliwy” na ceny - przy codziennych zakupach ponad połowa konsumentów „poluje” na tańsze produkty, a niemal jedna trzecia ograniczyła w ostatnich latach zakup produktów premium. Chociaż siła nabywcza w Polsce jest znacznie niższa niż na pozostałych analizowanych w raporcie rynkach europejskich, charakteryzuje się ona jedną z najwyższych stóp wzrostu w ostatnich latach (do 25 proc. pomiędzy 2010 i 2015 rokiem).

- Wraz ze wzrostem siły nabywczej zmieniają się oczekiwania konsumentów w stosunku do centrów handlowych, które zmuszone są uatrakcyjniać swoją ofertę, modernizować powierzchnie oraz wprowadzać nowe technologie w obsłudze klienta. Na rynku dokonuje się zmiana jakościowa, a nowoczesne systemy płatności, aplikacje mobilne, interaktywne systemy informacji i komunikacji są jej składowymi – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Polski konsument niechętnie używa karty kredytowej, choć jednocześnie jest bardzo otwarty na wszelkiego rodzaju nowinki technologiczne. Niezależnie od szybko rosnącej popularności płatności zbliżeniowych, obserwuje się w Polsce równie szybki wzrost płatności mobilnych. BLIK - polski system płatności mobilnych, uruchomiony na początku 2015 roku i wspierany przez sześć banków - pozwala klientom dokonywać płatności w sklepie oraz online, wypłacać gotówkę z bankomatu i dokonywać płatności P2P przez telefon komórkowy. Wykorzystanie systemu rośnie w dynamicznym tempie. W ciągu pierwszego roku jego działalności 1,6 miliona użytkowników dokonało już 2,5 mln transakcji. W maju 2016 roku, klienci siódmego banku uzyskali dostęp do systemu płatności mobilnych BLIK w swoich aplikacjach mobilnych.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na zwyczaje zakupowe klientów na całym świecie - zwłaszcza w krajach rozwiniętych - jest starzenie się społeczeństwa. Liczba osób w wieku powyżej 65 lat ma wzrosnąć z 608 mln w 2015 roku do 1,5 mld w roku 2050. Polska będzie jednym z krajów o największym udziale osób starszych w populacji. Oznacza to, że sprzedawcy detaliczni muszą zacząć stopniowo dostosowywać swoją ofertę do starszego pokolenia, które stanowić będzie coraz ważniejszą grupę konsumentów.

 


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA