PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zapełnienie pustostanów w centrach handlowych wymaga nowego podejścia

  • Autor: Propertynews.pl
  • 16 wrz 2015 08:25

Zapełnienie pustostanów w centrach handlowych wymaga nowego podejścia Patrycja Dzikowska, Cushman & Wakefield

Wskaźnik powierzchni niewynajętej jest jednym z kluczowych parametrów, które określają kondycję obiektu handlowego. To także miernik, który jako jeden z pierwszych reaguje na zmiany warunków rynkowych.

REKLAMA

Na koniec I poł. 2015 r. w 236 nowoczesnych obiektach handlowych w 15 największych miastach Polski zarejestrowano 230 tys. mkw. powierzchni niewynajętej. Wielkość ta przekłada się na 3,3 proc. powierzchni najmu w monitorowanych obiektach.

Na dobrze rozwiniętych rynkach największych ośmiu aglomeracji powiększające się zasoby handlowe nie powodują wzrostu wskaźnika pustostanów – wręcz przeciwnie, notujemy jego systematyczny spadek. Solidna baza klientów o szybko rosnącej sile nabywczej i stałe zainteresowanie najemców to kluczowe czynniki stymulujące pozytywne statystyki rynkowe.  

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat istotnie zmienił się natomiast obraz rynku w miastach 200-400 tys. mieszkańców, gdzie średni wskaźnik osiągnął 4 proc. Dynamiczny wzrost zasobów nowoczesnych obiektów handlowych na tych rynkach nie zawsze spotykał się z wystarczająco silnym popytem ze strony najemców, na co w dużym stopniu wpłynęły globalny kryzys, nasilanie się konkurencji, zmieniające się zachowania zakupowe konsumentów i optymalizacja portfeli placówek przez niektóre sieci handlowe, mniej odporne na zawirowania sytuacji ekonomicznej.

W sektorze parków handlowych, po trudnych latach 2012-2013, kiedy to wzrostowi podaży towarzyszył gwałtowny skok wolumenu powierzchni pustostanów, od kilkunastu miesięcy obserwujemy stopniową stabilizację wskaźnika powierzchni niewynajętej pomiędzy 5% a 6%.

Wraz ze zmianą przyzwyczajeń zakupowych polskich konsumentów następuje wyczerpywanie się formatu handlowego tzw. starszej generacji. Obiekty o dominującej roli hipermarketu, kilkanaście lat temu podbijające serca polskich konsumentów, obecnie systematycznie tracą pozycję na korzyść segmentu mniejszych placówek handlowych.

Wyraźna polaryzacja następuje w segmencie małych obiektów handlowych (o powierzchni najmu do 20 tys. mkw.). Dobrze zaplanowane projekty, o solidnych podstawach rynkowych, przyciągają zainteresowanie najemców i klientów. Niestety, żywiołowy rozwój tego sektora handlowego przyczynił się do powstania wielu źle przygotowanych projektów, które obecnie borykają się z brakiem zainteresowania najemców.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA