PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zbliża się czas trudnych decyzji w sektorze handlowym

  • Autor: Cezary Szczepański
  • 29 maj 2015 10:19

Zbliża się czas trudnych decyzji w sektorze handlowym Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE

Pomimo szybkiego tempa rozwoju handlu w internecie, wciąż nie stanowi on dużego udziału w przychodach najemców. - Z czasem to się zmieni i wtedy przyjdzie czas na decyzje - tłumaczy w rozmowie z Propertynews.pl Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE.

REKLAMA

O tym, że handel internetowy będzie miał wpływ na powierzchnie w centrach handlowych, wiadomo nie od dziś. Pytanie, jak bardzo odmieni on oblicze polskiego rynku.

- Wiele osób uważa, że typowe punkty handlowe w końcu przemienią się w showroomy. Nie demonizujmy jednak tego zjawiska. Nie sądzę, by w ciągu najbliższych 10 lat e-commerce doprowadził do zmniejszenia powierzchni sklepów czy centrów handlowych. Ludzie wciąż będą potrzebowali miejsca do spotkań i możliwości dotknięcia towaru - tłumaczy Magdalena Frątczak.

Jednocześnie rozwój tego kanału sprzedaży może pozytywnie wpłynąć na odwiedzalność centrów handlowych. - Ktoś, kto przychodzi do centrum po odbiór towaru, może także zakupić inne produkty w danej placówce lub też odwiedzić inne punkty. Dlatego centra handlowe powinny korzystać z rozwoju takiej formy sprzedaży - dodaje.

Inna zaleta płynąca z rozwoju e-commerce to, jak wskazuje Frątczak, szansa na wejście nowych sieci handlowych. - Najemcy nieobecni w Polsce mogą w ten sposób przetestować nasz rynek, a następnie stworzyć swoje placówki stacjonarne - komentuje.

Nowa metoda dystrybucji budzi jednak pewne obawy. Wiążą się one z charakterem umów najmu oraz sposobów rozliczania najemców z czynszów. - Handel internetowy obsługiwany jest zazwyczaj przez spółkę, która została do tego specjalnie powołana przez sieć lub producenta towaru. W ten sposób sprzedaż nie przechodzi przez kasę fiskalną i nie jest wpisywana do obrotów centrum handlowego. Zarządcy nie mogą jednak z tym faktem nic zrobić, a ma to przełożenie np. na możliwość płacenia czynszów od obrotów - tłumaczy ekspert CBRE.

Problem z czasem będzie narastał. - Dziś handel internetowy nie stanowi jednak znacznego udziału w przychodach najemców. Z czasem to się zmieni i wtedy przyjdzie czas na decyzje. Rozwiązaniem są czynsze podstawowe, co uwolni zarządców od finansowych konsekwencji rozwoju e-commerce - dodaje.

Jak zaznacza Magdalena Frątczak, problematyczny przy ustalaniu nowych praktyk jest brak rozwiązań obowiązujących np. na dojrzałych rynkach Europy Zachodniej. - Nawet w Wielkiej Brytanii udział kanału mobilnego to tylko 7 proc. obrotu w branży handlowej - zauważa przedstawicielka CBRE.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA