PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zmierzch molochów

  • Autor: Propertynews.pl, Małgorzata Burzec-Lewandowska, Robert Posytek
  • 15 cze 2012 14:56

Zmierzch molochów

W najbliższych latach mniejsze miasta Polski zaleją tzw. strip malle - niewielkie, najczęściej parterowe centra handlowe, umożliwiające klientom szybkie i wygodne zakupy. Kryzys i poziom nasycenia rynku sprawiły bowiem, że budowanie wielkomiejskich i drogich w utrzymaniu galerii stało się dla deweloperów bardziej ryzykowne.

REKLAMA

Tak przynajmniej uważają banki, które po kryzysowej lekcji zdecydowanie chętniej angażują się w finansowanie tańszych projektów, niż kredytowanie inwestycji wartych po kilkaset milionów złotych.

Deweloperzy zakasali rękawy i ułożyli nowy plan działania. Ze względu na trudności w pozyskaniu kredytu, jego wyższe koszty oraz zwiększone wymagania odnośnie wkładu własnego, zamiast walczyć na nasyconych rynkach dostrzegli „białe plamy" na handlowej mapie średnich i małych miast Polski.

Magnesem stały się dla nich także niższe nakłady finansowe na budowę, szybki czas realizacji projektu, mniejsze koszty utrzymania centrum, a także popyt ze strony ostatecznych klientów - sieci handlowych i funduszy inwestycyjnych.

Co więcej, wynajęcie powierzchni w takich obiektach jest kilkukrtonie tańsze niż wielkich w wielkomiejskich galeriach handlowych, a to rekompensuje detalistom mniej zasobny portfel klientów w mniejszych miastach.

Firma CBRE szacuje, że w Polsce w budowie jest obecnie ponad 990 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego ponad 30 proc. powstaje w małych ośrodkach.

- Ze względu na wczesna fazę rozwoju handlu wielkopowierzchniowego w małych miastach ekspansja deweloperów na tych rynkach to obecnie wiodący trend w branży - przyznaje Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku, CBRE.

Przykładem popularnych dla deweloperów lokalizacji są m.in.: Krosno, Inowrocław czy Kędzierzyn-Koźle. - We wszystkich tych miastach powstają średniej wielkości centra, powyżej 20 tys. mkw. powierzchni najmu, które gwałtownie zmienią ich krajobraz handlowy - dodaje.

Anna Radecka, Senior Associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International, podkreśla, że w orbicie zainteresowania inwestorów coraz częściej znajdują się właśnie ośrodki w przedziale 30-50 tys. mieszkańców, będące satelitami większych miast.

Ale deweloperzy idą jeszcze dalej. Tam gdzie do niedawna królowały małe sklepy i bazary, coraz częściej budują się sieciowe supermarkety spożywcze jak Tesco czy Intermarche. Spółki te ogłosiły, że chcą rozwijać się w miejscowościach liczących nawet 5-6 tys. mieszkańców.

Bo to właśnie markety spożywcze przetarły szlak nowoczesnemu handlowi w mniejszych miastach i miasteczkach. Teraz na klienta w takich lokalizacjach ostrzą sobie zęby takie sieci jak CCC, Textilmarket, Pepco, MediaExpert, Rossmann czy Kolporter. A to przecież od ich aktywności zależy sukces inwestorów powierzchni handlowych.

  • 1
  • 2
  • mieszkańcy Ozorkowa 2012-06-18 09:41:53
    Zapraszamy do Ozorkowa koło Łodzi.
    Miasto i gmina to ponad 30 tysiecy mieszkańców a jest tu tylko jedno małe Tesęo i Lidl.
    Żadnych innych dużych sieci handlowych!!!

    Brakuje: POLOMARKETU, ROSSMANNA, PEPCO, BIEDRONKI i wielu innych sieci spożywczych i przemysłowych.
    Na większe zakupy trzeba się wybierać do Łodzi!!!
    Prawie 30 kilometrów!!!
    Zacznijcie inwestować w Ozorkowie a zyski będą gwarantowane.
    Zapraszamy i czekamy.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA