PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zwycięzcy wezmą wszystko

  • Autor: Propertynews.pl
  • 15 mar 2017 16:18

Zwycięzcy wezmą wszystko Anna Staniszewska, dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia.

Otwarcie Posnanii zmieniło oblicze poznańskiego rynku powierzchni handlowej. Jak tłumaczy w rozmowie z Propertynews.pl Anna Staniszewska, dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia, ciężkie czasy czekają centra, które nie osiągną dominującej pozycji w aglomeracji.

REKLAMA

- Jeszcze przed otwarciem Posnanii rynek handlowy w aglomeracji poznańskiej zajmował drugie miejsce w Polsce pod względem wskaźnika nasycenia powierzchnią centrów handlowych (767 mkw./1 tys. mieszkańców). Już wtedy, z uwagi na wysoką konkurencję między obiektami, można było mówić o rynku najemcy w tym mieście. W związku z rywalizacją między centrami handlowymi, ale również ze względu na coraz bardziej wymagających klientów, znaczną część istniejących zasobów poddano remodellingowi i repozycjonowaniu - tłumaczy Staniszewska.

Jak dodaje, obecnie, po oddaniu do użytku Posnani, aglomeracja poznańska zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 888 mkw./1 tys. mieszkańców. - Ta długo oczekiwana inwestycja oznacza dla niektórych właścicieli i zarządców nieruchomości czarne chmury. Trudno jest mierzyć się z tak nowoczesnym gigantem o tak silnym zestawie najemców. Pierwsze tygodnie funkcjonowania tego obiektu, który osiągnął milion odwiedzających w 3 tygodnie, z pewnością można określić jako sukces -komentuje.

- Jako że dochód rozporządzalny na osobę nie rośnie wprost proporcjonalnie do tempa przyrostu powierzchni handlowej, automatycznie będzie on dystrybuowany na większą liczbę centrów handlowych, a tym samym udział w "torcie" niektórych obiektów będzie mniejszy. Nie powinien więc nikogo dziwić spadek odwiedzalności w Galerii Malta, która znajduje się nieopodal Posnanii. O skali oddziaływania nowego projektu świadczy również decyzja firmy Inditex, która przeniosła swoje sklepy tj. Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius i Oysho z Galerii Malta do Posnani. Nie będzie to jednak jedyne centrum które odczuje skutki pojawienia się na rynku nowego gracza. Niewykluczone, że efekty zauważalne będą również w Poznań City Center, czy nawet w Starym Browarze - wylicza Staniszewska.

Zdaniem ekspertki, realizacja ogromnych inwestycji wyczerpuje możliwość budowy kolejnych projektów o tak dużej skali w Poznaniu i Wrocławiu. Rynki handlowe w tych miastach można określić jako dojrzałe.

- Po etapie ich "wyposażania" w odpowiedni wolumen metrów kwadratowych, właściciele obiektów będą skupieni na modernizacji i repozycjonowaniu konkretnych formatów i na dywersyfikacji oferty. Należy spodziewać się pogłębienia podziału na centra dominujące (2-3 w mieście), które odznaczać się będą najwyższymi stawkami czynszu z tendencją zwyżkową oraz silnym zainteresowaniem ze strony najemców, oraz pozostałe obiekty, które będą zmagać się z silną konkurencją i presją na wysokość czynszów. Silniejszą pozycję w tej kategorii zyskają te centra, które będą nie tylko reagować na oczekiwania klientów, ale i je przewidywać - podsumowuje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA