PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zwycięzcy wezmą wszystko

  • Autor: Propertynews.pl
  • 15 mar 2017 16:18

Zwycięzcy wezmą wszystko Anna Staniszewska, dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia.

Otwarcie Posnanii zmieniło oblicze poznańskiego rynku powierzchni handlowej. Jak tłumaczy w rozmowie z Propertynews.pl Anna Staniszewska, dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia, ciężkie czasy czekają centra, które nie osiągną dominującej pozycji w aglomeracji.

REKLAMA

- Jeszcze przed otwarciem Posnanii rynek handlowy w aglomeracji poznańskiej zajmował drugie miejsce w Polsce pod względem wskaźnika nasycenia powierzchnią centrów handlowych (767 mkw./1 tys. mieszkańców). Już wtedy, z uwagi na wysoką konkurencję między obiektami, można było mówić o rynku najemcy w tym mieście. W związku z rywalizacją między centrami handlowymi, ale również ze względu na coraz bardziej wymagających klientów, znaczną część istniejących zasobów poddano remodellingowi i repozycjonowaniu - tłumaczy Staniszewska.

Jak dodaje, obecnie, po oddaniu do użytku Posnani, aglomeracja poznańska zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 888 mkw./1 tys. mieszkańców. - Ta długo oczekiwana inwestycja oznacza dla niektórych właścicieli i zarządców nieruchomości czarne chmury. Trudno jest mierzyć się z tak nowoczesnym gigantem o tak silnym zestawie najemców. Pierwsze tygodnie funkcjonowania tego obiektu, który osiągnął milion odwiedzających w 3 tygodnie, z pewnością można określić jako sukces -komentuje.

- Jako że dochód rozporządzalny na osobę nie rośnie wprost proporcjonalnie do tempa przyrostu powierzchni handlowej, automatycznie będzie on dystrybuowany na większą liczbę centrów handlowych, a tym samym udział w "torcie" niektórych obiektów będzie mniejszy. Nie powinien więc nikogo dziwić spadek odwiedzalności w Galerii Malta, która znajduje się nieopodal Posnanii. O skali oddziaływania nowego projektu świadczy również decyzja firmy Inditex, która przeniosła swoje sklepy tj. Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius i Oysho z Galerii Malta do Posnani. Nie będzie to jednak jedyne centrum które odczuje skutki pojawienia się na rynku nowego gracza. Niewykluczone, że efekty zauważalne będą również w Poznań City Center, czy nawet w Starym Browarze - wylicza Staniszewska.

Zdaniem ekspertki, realizacja ogromnych inwestycji wyczerpuje możliwość budowy kolejnych projektów o tak dużej skali w Poznaniu i Wrocławiu. Rynki handlowe w tych miastach można określić jako dojrzałe.

- Po etapie ich "wyposażania" w odpowiedni wolumen metrów kwadratowych, właściciele obiektów będą skupieni na modernizacji i repozycjonowaniu konkretnych formatów i na dywersyfikacji oferty. Należy spodziewać się pogłębienia podziału na centra dominujące (2-3 w mieście), które odznaczać się będą najwyższymi stawkami czynszu z tendencją zwyżkową oraz silnym zainteresowaniem ze strony najemców, oraz pozostałe obiekty, które będą zmagać się z silną konkurencją i presją na wysokość czynszów. Silniejszą pozycję w tej kategorii zyskają te centra, które będą nie tylko reagować na oczekiwania klientów, ale i je przewidywać - podsumowuje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA