PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Życie najemcy nie zawsze jest kolorowe. Kiedy galeria może zerwać umowę?

  • Autor: propertynews.pl
  • 27 lip 2017 08:40

Życie najemcy nie zawsze jest kolorowe. Kiedy galeria może zerwać umowę? Szymon Łukasik, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Handlowych w Cresa Polska

Są takie centra handlowe, w których najemcy mają bardzo silną pozycję. Zwykle jednak – szczególnie w galeriach, które cieszą się dużym powodzeniem wśród klientów – to najemca jest słabszą stroną w przypadku konfliktu z właścicielem. O tym, w jakich sytuacjach wynajmujący ma prawo zerwać umowę najmu lokalu w galerii handlowej oraz jak najemca może zadbać w tym przypadku o swoje interesy - mówi Szymon Łukasik, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Handlowych w Cresa Polska.

REKLAMA

Oto historia z życia wzięta: po poradę zgłosił się najemca galerii (działa w kilku podobnych obiektach), który powiedział, iż czuje, że za chwilę będzie miał kłopoty. Mówił, że w centrum, w którym prowadzi jeden ze sklepów, zarządca dokładnie kontroluje wszelkie jego poczynania, jakby szukał powodu do nałożenia kary.

Pretensje dotyczyły m.in. tego, że kilka minut za późno pracownik otworzył sklep, że zamknął go zbyt wcześnie, że obsługa miała przerwę na papierosa, że towaru na półkach było za mało w stosunku do sąsiednich butików. Najemca czuł, że wynajmujący chce się go pozbyć z galerii, w tym poprzez nieprzedłużenie umowy najmu, gdyż kogoś może mieć już na jego miejsce. Zobowiązania finansowe najemca regulował na czas.

Co może zrobić w takiej sytuacji najemca

Przede wszystkim, choć brzmi to banalnie, w takiej sytuacji najemca nie powinien dawać powodów do tego, by wynajmujący mógł skorzystać z praw zapisanych w umowie, w szczególności zmierzających do wypowiedzenia.

Czyli co powinien jak najszybciej zrobić najemca?

Koniecznie pilnie porozmawiać z personelem sklepu i wyjaśnić zarzuty właściciela galerii. Warto też wcześniej przeszkolić personel, który musi wiedzieć, jakie są – poza sprzedażą towaru – obowiązki najemcy wynikające z umowy najmu i mieć świadomość, czym skutkuje ich zaniechanie. Personel powinien być też zapoznany, czy wręcz przeszkolony z zapisów regulaminu centrum handlowego.

Ile czasu najemca ma na wyjaśnienie sytuacji, zanim właściciel galerii zamknie jego sklep?

To zależy od zapisów w umowie najmu, dlatego też warto wynegocjować dodatkowe, siedmiodniowe (lub dłuższe) wezwanie do zaprzestania naruszeń, które mogą powodować rozwiązanie umowy najmu.

Jeśli nie ma takiego zapisu, praktycznie z dnia na dzień sklep może zostać zamknięty na skutek wypowiedzenia w związku z naruszeniami umowy, jeżeli wynajmujący będzie chciał się pozbyć najemcy. Na dodatek właściciel galerii może naliczać kary umowne do czasu wyprowadzki i przywrócenia lokalu do stanu pierwotnego.

Co zatem daje to dodatkowe wezwanie?

Sklep nie zostanie zamknięty z dnia na dzień pod jakimś byle pretekstem. Najemca zyskuje więc czas na wyjaśnienie sytuacji, czy poprawę i może uniknąć naliczania kar umownych, poza tym posiada jasno wyartykułowany zarzut co do naruszeń, gdyż powinien być on opisany w wezwaniu.

  • 1
  • 2
  • Elżbieta Szymańska 2017-07-27 09:49:45
    Dzień Dobry, pracuję z najemcami od kilkunastu lat i często spotykam się z sytuacjami, w których najemcy zbyt wolno (lub w ogóle) reagują, a wystarczyłby telefon, mail, wyjaśnienie sprawy. Ważne, aby dwie strony kontaktowały się, odpowiadały na wiadomości/pisma, odbieraly telefony. Szczególnie istotne przy problemach finansowych. I ważne jest dokładne poznanie własnej umowy najmu przez najemcę. Znajomość tylko stawki czynszu to za mało. Lepiej mieć świadomość zapisów. Pozdrawiam
  • user 2017-07-27 09:35:14
    Dzięki! Więcej takich porad, nawet jeżeli dla wielu są oczywiste! Kto to Cresa?

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA