Deflacja w listopadzie wyższa niż przewidywana

Deflacja w listopadzie wyniosła 0,6 proc. rdr, a mdm ceny spadły o 0,1proc. - podał we wtorek GUS. Deflacja jest więc wyższa niż wynikało to z publikowanego na początku grudnia tzw. szybkiego szacunku GUS.
GUS w swym szybkim szacunku podał, że ceny w listopadzie spadły 0,5 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu z październikiem się nie zmieniły.
"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2015 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyły się o 0,1 proc. (w tej samej skali zmieniły się ceny zarówno towarów, jak i usług)" - napisano we wtorkowym komunikacie.
Jak zaznaczył GUS, największy wpływ na deflację miały w tym okresie niższe ceny żywności (o 0,4 proc.) oraz w zakresie rekreacji i kultury (o 0,3 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc. i 0,02 p. proc.
"Podwyżki opłat związanych z transportem (o 0,3 proc.) oraz mieszkaniem (o 0,1 proc.) podniosły ten wskaźnik po 0,02 p. proc." - podkreślił Urząd.
Najbardziej potaniały owoce (o 2,7 proc.), mąka (o 0,8 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 0,6 proc., w tym mięso drobiowe - o 1,3 proc., wieprzowe - o 0,9 proc., wędliny - o 0,4 proc., przy wzroście cen mięsa wołowego i cielęcego - o 0,3 proc.).
Tańsze niż w październiku br. były tłuszcze roślinne (o 0,6 proc.), pieczywo (o 0,4 proc.), a także artykuły w grupie "mleko, sery i jaja" (przeciętnie o 0,2 proc, w tym mleko - o 1 proc., jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne - o 0,3 proc., przy wzroście cen serów i twarogów - o 0,3 proc. oraz jaj - o 0,1 proc.).
Niższe niż w poprzednim miesiącu były ceny cukru (o 0,1 proc.). Ceny makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Więcej niż przed miesiącem płacono natomiast za warzywa i czekoladę (po 0,7 proc.) oraz tłuszcze zwierzęce i ryż (po 0,5 proc.).
Nieco podrożały ryby i owoce morza (o 0,1 proc.). Napoje bezalkoholowe potaniały w listopadzie br. przeciętnie o 0,1 proc. Obniżyły się ceny soków owocowych i warzywnych (o 0,3 proc.) oraz wód mineralnych lub źródlanych (o 0,2 proc.).
Ceny kawy pozostały na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Więcej niż w październiku br. płacono za herbatę (o 0,4 proc.) oraz kakao i czekoladę w proszku (o 0,1 proc.). Podrożały wyroby tytoniowe, o 0,2 proc., ale za to za napoje alkoholowe płacono o 0,2 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu.
W listopadzie br., taniej płaciliśmy za odzież i obuwie; odpowiednio o 0,3 proc. i 0,2 proc. mniej niż w październiku.
Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem wzrosły w listopadzie br. o 0,1 proc.; podrożało też użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,1 proc.).
- EUR 0,14% 4,17 zł
- CHF 0,14% 3,48 zł
- USD 0,56% 3,39 zł
-
PT 17:50
Solar zmaga się z zakazem handlu w niedziele
-
PT 17:29
Nathaniel Robinson globalnym dyrektorem w Cushman & Wakefield
-
PT 17:12
W Inowrocławiu powstanie park handlowy
-
PT 16:43
Duże centrum hurtowe szykowane jest koło Warszawy
-
PT 16:39
Olsztyński Centaurus rośnie całodobowo
-
PT 16:21
Większy kompleks produkcyjny BBC w Mirosławcu
-
PT 16:09
Duży kompleks magazynowy Homanit powstanie w Karlinie
-
PT 15:45
Gama rośnie. Kolejny sklep dołącza do sieci
-
PT 15:43
Klub Innowatora KSSE kształci przyszłe kadry
-
PT 15:19
POLECAMY OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Hotelarze na zakupach
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Kapitał w drodze do Polski. Jesteśmy jednym z głównych hubów inwestycyjnych w regionie
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
6
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
7
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
8
Chcemy być w stolicach świata mody
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!