FRSiH 2018: Konsolidacje trzeba traktować jak wyzwanie


– Mamy coraz więcej konsolidacji. Co jest obiektem zainteresowań inwestorów? Absolutnie wszystko! – mówił Piotr Mietkowski, członek rady nadzorczej, Bank BGŻ BNP Paribas SA podczas debaty Konsolidacja. W oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć , która odbyła się 5 listopada 2018 w ramach FRSiH.
Proces fuzji i przejęć w przemyśle spożywczych w ostatnim roku znacznie przyspieszył. Jednym z motywów sprzedaży firmy lub fuzji jest starzenie się właścicieli i związana z tym sukcesja.
– Przyspieszenie jest nieuniknione wraz z rozwojem firm i ich coraz większymi ambicjami oraz kwestią sukcesji. W wielu firmach, które zaczęły raczkować na początku lat 90., widać wolę założyciela, żeby firmę sprzedać lub znaleźć partnera do dalszego rozwoju – mówił Piotr Mietkowski, członek rady nadzorczej, Bank BGŻ BNP Paribas SA.
Prelegent wskazał, że oprócz głośnych transakcji, istnieje też dużo takich, których nie widzimy, ponieważ nie mamy oficjalnych danych finansowych.
Jako ciekawe rozwiązanie członek rady nadzorczej, Bank BGŻ BNP Paribas wskazał family offices. – To nowa kategoria inwestorów, pomysł na znalezienie środków na rozwój. W odróżnieniu od inwestora finansowego są to inwestorzy długoterminowi. Jak wchodzą, nie koniecznie potrzebują mieć ścieżkę wyjścia – tłumaczył.
Piotr Mietkowski radził, by traktować konsolidacje jako pewnego rodzaju wyzwanie.
– Patrzymy na konsolidacje jak na wyzwanie. Coś co przeniesie spółkę na kolejny poziom. Jak do każdego wyzwania, trzeba się do tego przygotować. Zrobić analizę celów, dobre zrozumieć oczekiwania środowiska, w którym istnieje przejmowana spółka – tłumaczył.
Przyznał, że przy przejęciach za granicą często widać niezrozumienie danego rynku. – Myślę, że to przygotowanie do transakcji decyduje o sukcesie lub braku sukcesu – stwierdził.
Prelegent podkreślił, że w przypadku fuzji i przejęć najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie. –Przygotowanie, przygotowanie, przygotowanie. Brak przygotowania to równia pochyła. Przygotowanie także od strony czysto księgowej. Warto sprzedać później, ale lepiej przygotowaną firmę. Należy jasno określić cele i limity. Nie warto oszczędzać na doradcach. Przygotowanie i doradcy to punkty krytyczne – radził.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.