PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

GUS o cenach w 2016: mniej za transport i odzież

  • Autor: PAP
  • 13 sty 2017 16:31

GUS o cenach w 2016: mniej za transport i odzież fot. Fotolia

Deflacja w 2016 r. wyniosła 0,6 proc. - podał w piątek Główny Urząd Statystyczny. Z wyliczeń urzędu wynika, że największy wpływ na deflację miały spadające ceny transportu i odzieży. W grudniu inflacja wzrosła o 0,8 proc. rdr i 0,7 mdm. Ceny nie spadają już od listopada.

REKLAMA

Jak napisał GUS w piątkowym komunikacie największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2016 r. miały niższe ceny w zakresie transportu (o 4,6 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 4,4 proc.), które obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,40 p. proc. i 0,24 p. proc. Wyższe ceny żywności (o 1 proc.) podniosły ten wskaźnik o 0,21 p. proc.

W 2016 r. ceny żywności wzrosły w porównaniu z 2015 r. o 1 proc. (wobec spadku o 1,8 proc. obserwowanego w 2015 r.). Najbardziej podrożał cukier (o 26,9 proc.). Więcej niż w 2015 r. konsumenci płacili za owoce (o 5,5 proc.), ryby i owoce morza (o 3,6 proc.), a także warzywa (o 2,8 proc.).

Droższe było również pieczywo (o 0,6 proc.) oraz makarony i produkty makaronowe (o 0,5 proc.). Ceny mięsa pozostały na poziomie notowanym w 2015 r. W 2016 r. w porównaniu z rokiem poprzednim niższe były ceny artykułów w grupie "mleko, sery i jaja" (przeciętnie o 2 proc., w tym mleka - o 3,8 proc., jaj - o 2,2 proc., serów i twarogów - o 1,8 proc., oraz jogurtów, śmietany, napojów i deserów mlecznych - o 1 proc.).

Tańsze w 2016 r. niż w 2015 r. były także tłuszcze zwierzęce (o 1,1 proc.) i roślinne (o 0,6 proc.). Nieznacznie mniej niż w 2015 r. płacono również za mąkę pszenną (o 0,2 proc.) oraz ryż (o 0,1 proc).

W 2016 r. staniały też napoje bezalkoholowe o 0,2 proc., choć wzrosły ceny herbaty - o 1,7 proc., soków owocowych - o 1,4 proc., kakao i czekolady w proszku - o 1 proc. oraz kawy - o 0,2 proc.

W ubiegłym roku wyroby tytoniowe podrożały o 3,1 proc., a napoje alkoholowe potaniały o 0,6 proc. (w 2015 r. odnotowano wzrost odpowiednio o 3,3 proc. i 0,1 proc.).

W 2016 r. konsumenci płacili mniej za odzież (o 5,2 proc.) oraz obuwie (o 3,2 proc.), wobec obniżek odpowiednio o 5,4 proc. i 4,2 proc. obserwowanych w 2015 r.

Średnioroczny spadek cen towarów i usług związanych z mieszkaniem w 2016 r. wyniósł 0,6 proc. (wobec obserwowanego w 2015 r. wzrostu o 0,5 proc.). Ceny nośników energii były niższe niż w 2015 r. (przeciętnie o 2,6 proc., w tym gaz - o 7,9 proc., opał - o 2,4 proc., energia elektryczna - o 1,7 proc., przy wzroście cen energii cieplnej - o 0,7 proc.).

Więcej niż w 2015 r. płacono natomiast za usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 1,9 proc.), a także artykuły włókiennicze (o 0,6 proc.).

Opłaty związane ze zdrowiem w 2016 r. były niższe przeciętnie o 0,8 proc. (wobec wzrostu o 1,9 proc. w 2015 r.).

W 2016 r. o 1,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego droższe były restauracje i hotele.

GUS podał też, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2016 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,7 proc. (w tym towarów - o 0,7 proc., a usług - o 0,5 proc.). "Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny w zakresie transportu (o 4,3 proc.), a także żywności (o 1,3 proc.), które podwyższyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,37 p. proc. i 0,30 p. proc." - napisano.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.