PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Podatek od handlu uderzy w dostawców i konsumentów

  • Autor: PAP
  • 24 lis 2015 09:04

Podatek od handlu uderzy w dostawców i konsumentów Fot. Fotolia

Opodatkowanie handlu będzie wiązać się z niemal natychmiastowym przeniesieniem obciążeń na dostawców produktów oraz na konsumentów - mówi dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.

REKLAMA

Gantner odniósł się do projektu PiS, który zakłada opodatkowanie handlu 2-proc. stawką od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 mkw. Ma to dać budżetowi ok. 3,5 mld zł. Taki podatek ma zacząć obowiązywać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

"Niezależnie od ideologicznych przyczyn, dla których dana część gospodarki ma być opodatkowana, to trzeba wziąć pod uwagę, że opodatkowanie tak wrażliwej sfery, jaką jest handel - który oddziałuje na konsumentów, jak i na producentów, przetwórców i na rolników - będzie miało bardzo konkretne finansowe konsekwencje" - tłumaczył Gantner.

Argumentował, że tych konsekwencji wcale nie poniesie handel, "bo ma on dosyć duże możliwości negocjowania obniżek cen u dostawców, ale ma również teoretyczne możliwości podniesienia cen na półkach". Według niego, jeżeli propozycja PiS będzie dotyczyła wszystkich podmiotów powyżej 250 mkw., podatek dotknie nawet kilkadziesiąt tysięcy podmiotów, więc podwyżki cen są możliwe.

Jak zaznaczył, projekt ma dotyczyć sklepów o powierzchni powyżej 250 mkw., a w tym kryterium mieści się większość polskich sklepów franczyzowych. Zdaniem Gantnera należałoby rozważyć zmianę tego kryterium, czyli znacząco podnieść powierzchnię sklepów, których przychody miałyby zostać objęte podatkiem.

Zdaniem Gantnera opodatkowanie handlu z punktu widzenia państwa może przynieść korzyści, ale może mieć negatywne skutki dla gospodarki, w tym dostawców. "Już wiemy, że ci, którzy mają duży potencjał negocjacyjny, największe sieci handlowe, będą żądali od dostawców nie 2 proc. obniżki ceny, ale 5-6 proc., tak żeby sobie zrównoważyć wynik finansowy" - mówił. Podkreślił, że każdy przedsiębiorca w gospodarce wolnorynkowej próbuje przede wszystkim zachować swój zysk.

Według Gantnera obniżka cen o 5-6 proc. w branżach: mleczarskiej, mięsnej, owocowo-warzywnej to byłby "gwóźdź do trumny" dla bardzo wielu przedsiębiorstw, bo one już w tej chwili balansują na granicy opłacalności m.in. ze względu na spadek cen w UE spowodowany rosyjskim embargiem.

Jak zaznaczył, być może należałoby poszukać innego rozwiązania, które uszczelniłoby system podatkowy w Polsce, tak, by zyski nie uciekały za granicę. Przekonywał, że "jeżeli ktoś myśli o podatku obrotowym, to powinien objąć nim wszystkich i zrezygnować z CIT; od podatku obrotowego nie da się uciec, przedsiębiorstwo działa po to by mieć zyski, tj. musi mieć obrót".

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców działa na rzecz rozwoju przemysłu żywnościowego i wzmocnienia jego reprezentacji w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Jej członkami są najwięksi producenci żywności w Polsce oraz organizacje branżowe. Należą do niej m.in. Danone, Coca-Cola, Nestle, Maspex, Herbapol czy Unilever.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.