PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Srebrna ekonomia motorem wzrostu gospodarczego na naszym kontynencie

  • dlahandlu.pl
  • 29 maj 2012 09:07

W 2050 roku 2 mld klientów na świecie będzie mieć ponad 60 lat. Firmy z wielu branż przygotowują specjalne produkty i usługi dostosowane do ich potrzeb. Takie, wciąż jeszcze niszowe oferty, wkrótce mogą stać się w Europie bardziej popularne, niż te kierowane do młodych osób.

REKLAMA

Ma to związek ze starzeniem się zachodnich społeczeństw, a także z rosnącą aktywnością oraz siłą nabywczą osób starszych - szacuje się, że w 2015 roku starsi konsumenci wydadzą na światowych rynkach ponad 15 mld dol.

Dziś 17,5 proc. populacji Polski stanowią osoby w wieku powyżej 60 lat. To ok. 6,5 mln osób. Do 2030 roku ich liczba wzrośnie do 9,5 mln i będą stanowić 24 proc. obywateli. W tym czasie dwukrotnie wzrośnie liczba osób mających min. 80 lat. Podobną tendencję obserwuje się na całym świecie. Obecnie liczba osób po 60 roku życia przekracza 800 mln, zaś w 2047 roku sięgnie 2 mld .

Tegoroczny raport Eurostatu, wskazuje na to, że nadchodzące lata będą okresem znaczącego rozwoju rynku produktów i usług skierowanych do starszych mieszkańców Europy. Twórcy raportu podkreślają, że zjawisko to, zwane "srebrną ekonomią" może być wręcz motorem wzrostu gospodarczego na naszym kontynencie. Opinię tę podziela ponad 60 proc. ankietowanych przez Eurostat w 27 krajach Unii.

Dla przykładu szacuje się, że w 2011 roku sprzedano w Polsce nawet 200 tys. telefonów o tzw. prostej funkcjonalności. Sukces oparty jest na odpowiednim dopasowaniu produktu do specyficznych potrzeb starszych odbiorców. Według badań myPhone, najważniejsze cechy telefonu, które wskazali użytkownicy w wieku 50+ to: duże klawisze i elegancka, trwała obudowa (31 proc. wskazań), czytelny ekran i proste menu (28 proc.) oraz długi czas czuwania (13 proc.). Specjalnie zaprojektowane telefony otwierają długą listę produktów, nowoczesnych, a zarazem prostych w obsłudze i dostosowanych do potrzeb i oczekiwań starszych klientów.

Starsi konsumenci chcą poznawać zdobycze techniki i coraz częściej korzystają z Internetu jako narzędzia pracy, rozrywki i pozyskiwania informacji.

- Dojrzali użytkownicy sieci doceniają fakt, że zakupy przez Internet są tańsze i szybsze niż w sklepach tradycyjnych, a także dają możliwość porównania produktów z różnych źródeł i zdobycie dużej ilości informacji przed podjęciem decyzji - wyjaśnia Tomasz Dalach, współzałożyciel i członek zarządu Grupr.pl. Starsi klienci wskazują również, że bardzo dużym atutem nabywania produktów przez Internet jest to, że są dostarczane bezpośrednio do domu.

- Starzenie się społeczeństw generuje wielkie wyzwania dla specjalistów ds. marketingu, z których wiele firm nie zdaje sobie jeszcze w pełni sprawy. To jest segment konsumentów, który będzie rósł przez wiele następnych lat, co oznacza konieczność wdrożenia specjalnych narzędzi promocji uwzględniających nawyki, potrzeby i oczekiwania tej grupy docelowej - opisuje Agnieszka Orłowska, prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP.

Dostawcy produktów dla starszych konsumentów powinni pamiętać o tym, że starsze osoby nie chcą postrzegać siebie jako seniorów wymagających specjalnych narzędzi, ale jako konsumentów wybierających po prostu praktyczne, przyjazne, a jednocześnie nowoczesne rozwiązania.

Jak szacuje firma doradcza AT Kearney, konsumenci mający powyżej 60 lat obecnie wydają ok. 8 bln dolarów, a w 2015 r. wydadzą już ponad 15 bln dol.

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA