PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Visa: Spadek wskaźnika wydatków konsumpcyjnych w UE

  • dlahandlu.pl
  • 12 cze 2012 22:34

Jak wskazuje Barometr wydatków konsumpcyjnych organizacji Visa Europe, w I kwartale 2012 r. spadły one w krajach unijnych o 0,2 proc. w stosunku do I kwartału 2011 r.

REKLAMA

Nieznaczny spadek wydatków w pierwszym kwartale br. stanowił kontynuację ogólnie malejącego trendu utrzymującego się od połowy zeszłego roku. Jest to już drugi z rzędu stagnacyjny kwartał i najsłabszy wynik od czasu, kiedy to Europa zaczęła wychodzić z recesji pod koniec 2009 r.

Największe rynki unijne przedstawiały zróżnicowany obraz: obok skromnego wzrostu o 2 proc. w skali rocznej we Francji wystąpiły spadki wydatków w Niemczech (- 1,0 proc.) i we Włoszech (- 1,2 proc.) a także nieznaczny spadek w Wielkiej Brytanii (- 0,1 proc.).

Tak, jak poprzednio, blisko dołu tabeli znalazły się kraje o największych problemach z zadłużeniem finansów publicznych. W zmagającej się z kryzysem Grecji spadek wydatków był najsilniejszy spośród wszystkich państw członkowskich (- 12,7 proc. w skali rocznej); spadkowe tendencje utrzymywały się również w Irlandii (- 5,1 proc.) i w Portugalii (- 4,1 proc.).

Większym optymizmem napawają zachowania konsumentów w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie obok dwucyfrowych wzrostów na Litwie i w Słowenii odnotowano solidne wzrosty w Estonii, na Łotwie, w Polsce i na Słowacji. Ponadto, we wszystkich krajach tego regionu z wyjątkiem Łotwy, wydatki konsumpcyjne w I kwartale 2012 r. okazały się wyższe niż w kwartale bezpośrednio poprzedzającym.

- Chociaż w większości z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł wzrost wydatków, ogólnie mamy do czynienia z przygaszonym trendem. Drugi już z rzędu kwartał bez wzrostu ujawnia presję, jakiej poddani zostali konsumenci, przy czym ten uśredniony obraz maskuje znaczne różnice w perspektywach gospodarczych poszczególnych krajów - komentuje Philip Symes, dyrektor ds. finansowych Visa Europe.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA