Centralny Port Komunikacyjny - w poszukiwaniu optymalnego modelu

Utworzenie w końcu kwietnia biura pełnomocnika rządu ds. budowy centralnego portu komunikacyjnego (CPK) oznacza rozpoczęcie prac nad projektowaniem tej inwestycji i strategii transportowej. To może otworzyć kolejny rozdział polskiego rynku lotniczego. Ale nie brakuje wielu pytań i wątpliwości w sprawie CPK. Wśród nich powraca pytanie o celowość realizacji takiej inwestycji, zarówno ze względu na koszty, umiejscowienie, jak i potrzeby krajowe.
Inne pytania dotyczą przyszłości nadal rozbudowywanego Lotniska Chopina i Modlina oraz niektórych portów regionalnych, szczególnie tych leżących w centrum kraju (Łódź, Radom).
Jak wynika też z debaty „Centralny Port Komunikacyjny. Nowy węzeł transportowy Europy”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego, inwestycja ta wychodzi naprzeciw tendencji szybko rosnącego ruchu pasażerskiego w Polsce, jednego z najwyższych w Europie i ponad dwukrotnie większego niż średnio na świecie.
W ub. roku krajowe porty obsłużyły ok. 34 mln pasażerów, a z prognoz wynika, że w ciągu dekady ta liczba może zwiększyć się do 60 mln.
CPK ma z jednej strony zapobiec powstaniu wąskich gardeł w odprawie pasażerów w obecnym krajowym porcie centralnym, czyli Porcie Chopina. Ale ma też mieć inny nieco charakter.
Ma on być węzłem multimodalnym - stąd m.in. zmiana dotychczas funkcjonującej nazwy, z Centralnego Portu Lotniczego na CPK. W efekcie też, stać się ma hubem dla realizacji lotów międzykontynentalnych i przesiadkowym nie tylko dla krajowych lotnisk regionalnych, ale i niektórych krajów sąsiednich.
Według opinii przedstawicieli administracji rządowej, choć to będzie wielka i kosztowna inwestycja, to w obecnej sytuacji na rynkach finansowych nie powinno być problemów z pozyskaniem środków na nią.
Ogólne założenia
Infrastruktura transportowa odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarek, bowiem może przyczynić się do podniesienia tempa wzrostu PKB o 0,2-0,3 proc. - przypomniał Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju. Może być też najważniejszym źródłem działalności gospodarczej, jak dowodzą przykłady Singapuru czy Dubaju.
- W Polsce nadal budujemy adekwatną do potrzeb infrastrukturę komunikacyjną - podkreślił Borys. - Ale liczy się również spójność takiego systemu, aby jak najbardziej wykorzystać położenia Polski na osi Północ-Południe i Wschód-Zachód, w tym na Nowym Jedwabnym Szlaku.
I właśnie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma spiąć kilka kluczowych elementów, aby była to spójna infrastruktura. - Dlatego jest to projekt o wymiarze ogólnogospodarczym dla Polski - dodał prezes Borys.
W debacie podano także inne argumenty, uzasadniające celowość budowy CPK.
Zdaniem Mariusza Szpikowskiego, naczelnego dyrektora Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze i dyrektora Lotniska Chopina, budowa CPK przetnie stary spór: czy port centralny buduje się pod dużego narodowego, przewoźnika, czy ten nie może się rozwijać bez CPL.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
tysiacletni 2017-05-18 10:04:06Mam nadzieję, że w tym wybranym miejscu nie będzie zbyt dużo mgieł.
Kto lata z Balic, ten wie o czym piszę...
- EUR 0,55% 4,24 zł
- CHF 0,58% 3,54 zł
- USD 0,81% 3,48 zł
-
18:15
Handlowo-biurowa perełka w portfelu GTC
-
18:05
Wiecha na krakowskim biurowcu
-
17:07
Dwa sklepy, jedna marka
-
16:55
Więcej produkcji w Wielogłowach. W planach rozbudowa zakładu
-
16:52
Wynajem na krótki termin musi być bezpieczny
-
16:27
Kupiec Poznański ma nowego najemcę
-
16:25
Zielone światło dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd przyjął projekt ustawy
-
16:01
Nowy dyrektor w pionierskich projektach Colliers i Techstars
-
15:25
Sieć Fissman pokaże klasę? Na polskim rynku pojawiła się nowa marka
-
15:01
Alternatywa w wersji premium. Student Depot wchodzi do Warszawy
-
OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Z garażu na podbój świata
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
CBA bada sprzedaż działki PKS w Poznaniu
-
Atrium Centrum w nowej odsłonie
-
Hadley Dean: Za 20 lat Polska trafi do gospodarczej czołówki Europy
-
Twierdza Modlin ma już partnerów na świecie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Nowy biurowiec Bremy powstanie zgodnie z zasadą: praca jest stylem życia
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
3
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
4
LPP i CCC poszybują
-
5
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
6
Chcemy być w stolicach świata mody
-
7
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
8
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
9
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
10
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów