PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Centralny Port Lotniczy – marzenia czy realna przyszłość?

  • wnp.pl
  • 27 mar 2017 08:20

Centralny Port Lotniczy – marzenia czy realna przyszłość? fot. Pixabay

Koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL) szacowany jest na kwotę od 20 do 30 mld zł. Ale nie uwzględnia się innych kosztów, w tym budowy dojazdowej infrastruktury kolejowej i drogowej oraz potencjalnego zamknięcia kilku portów regionalnych.

REKLAMA

Dlatego być może znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem byłoby stworzenie duo portu: Chopin – Modlin. Taką opinie przedstawia w analizie Łukasz Rozbicki, z MM Prime TFI.

Dotychczasowe prace

Pomysł budowy CPL powraca cyklicznie do debaty publicznej, uważa Rozbicki. Po raz pierwszy taka inicjatywa powstała w 2003 r., a jej autorami było środowisko biznesowe związane z Janem Kulczykiem oraz z PSL.

Idea ta odżyła na pewien czas w 2011 r., za rządów PO – PSL, jednak i wtedy nie doczekała się realizacji.

- Obecnie powróciła, a rząd PiS wydaje się niezmiernie zdeterminowany, aby ta wizja stała się rzeczywistością – mówi Łukasz Rozbicki. - Niemniej, zasadniczym pytaniem pozostaje: czy taki port jest w ogóle potrzebny?

Jakie potrzeby?

Budowa wielkiego lotniska ma być odpowiedzią na prognozy rosnącego ruchu pasażerów oraz coraz większe problemy warszawskiego portu Chopina, którego przepustowość - według prognoz - jest coraz bliższa wyczerpania.

Co więcej, budowa CPL wkomponowuje się w idee Nowego Jedwabnego Szlaku i niewątpliwie przyczyniłaby się do lepszego wykorzystania położenia Polski.

Ponadto oczekuje się, że beneficjentem tegoż projektu zostanie PLL LOT, który ma wyraźną ambicję, aby wzmocnić swoją pozycję rynkową.

Kwestią do odpowiedzi pozostaje, czy te ambicje PLL LOT nie są zbyt wygórowane. Spółka niedawno uporała się z poważnymi problemami i dopiero wychodzi na prostą. Polski przewoźnik nie ma jeszcze nowoczesnej i licznej floty, a to fundamentalny warunek, aby pretendować do miana dużego gracza na rynku.

Natomiast dodatkową zaletą budowy tak ogromnego portu lotniczego byłby zapewne wzrost polskiego prestiżu na arenie międzynarodowej, jako efekt swego rodzaju skoku cywilizacyjnego, podkreśla Rozbicki.

Szacunki kosztów

Koszt budowy CPL szacowany jest na kwotę od 20 do 30 mld zł. To jednak nie wszystkie potencjalne koszty. Nowe lotnisko najprawdopodobniej zostanie umiejscowione pomiędzy Warszawą a Łodzią. A to oznacza kolejne inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz drogową, które pochłoną następne miliardy.

Centralny Port Lotniczy nie znajduje poparcia u przewoźników niskokosztowych, którzy wolą opierać swoją działalność na lotniskach regionalnych. Jego powstanie grozi realizacją scenariusza, w którym zostanie zamkniętych kilka portów regionalnych np. w Radomiu, w Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie, a nawet… lotnisko Chopina w Warszawie.

  • 1
  • 2
  • Sceptyk 2017-03-27 09:04:39
    Pomysł z CPL to kopiowanie tureckich działań (budują już największe lotnisko na kontynencie europejskim ; 6 pasów, 150 mil pasażerów-częścioe otwarcie w 2018 r), dodatkowo Berlin otworzy FBB w 2018 r (45 mil pasażerów, 24 km od centrum gotowe połaczenia kolejowe, autobusowe) i to te dwa lotniska chcą łączyć Daleki Wschód z Europą....CPL może powstanie za 20 lat , ale kto to sfinansuje ? Chiny już próbowały zbudować autostrady w Polsce, ale jakoś im nie wyszło...

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.