PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Centralny Port Lotniczy – marzenia czy realna przyszłość?

  • wnp.pl
  • 27 mar 2017 08:20

Centralny Port Lotniczy – marzenia czy realna przyszłość? fot. Pixabay

Koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL) szacowany jest na kwotę od 20 do 30 mld zł. Ale nie uwzględnia się innych kosztów, w tym budowy dojazdowej infrastruktury kolejowej i drogowej oraz potencjalnego zamknięcia kilku portów regionalnych.

REKLAMA

Dlatego być może znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem byłoby stworzenie duo portu: Chopin – Modlin. Taką opinie przedstawia w analizie Łukasz Rozbicki, z MM Prime TFI.

Dotychczasowe prace

Pomysł budowy CPL powraca cyklicznie do debaty publicznej, uważa Rozbicki. Po raz pierwszy taka inicjatywa powstała w 2003 r., a jej autorami było środowisko biznesowe związane z Janem Kulczykiem oraz z PSL.

Idea ta odżyła na pewien czas w 2011 r., za rządów PO – PSL, jednak i wtedy nie doczekała się realizacji.

- Obecnie powróciła, a rząd PiS wydaje się niezmiernie zdeterminowany, aby ta wizja stała się rzeczywistością – mówi Łukasz Rozbicki. - Niemniej, zasadniczym pytaniem pozostaje: czy taki port jest w ogóle potrzebny?

Jakie potrzeby?

Budowa wielkiego lotniska ma być odpowiedzią na prognozy rosnącego ruchu pasażerów oraz coraz większe problemy warszawskiego portu Chopina, którego przepustowość - według prognoz - jest coraz bliższa wyczerpania.

Co więcej, budowa CPL wkomponowuje się w idee Nowego Jedwabnego Szlaku i niewątpliwie przyczyniłaby się do lepszego wykorzystania położenia Polski.

Ponadto oczekuje się, że beneficjentem tegoż projektu zostanie PLL LOT, który ma wyraźną ambicję, aby wzmocnić swoją pozycję rynkową.

Kwestią do odpowiedzi pozostaje, czy te ambicje PLL LOT nie są zbyt wygórowane. Spółka niedawno uporała się z poważnymi problemami i dopiero wychodzi na prostą. Polski przewoźnik nie ma jeszcze nowoczesnej i licznej floty, a to fundamentalny warunek, aby pretendować do miana dużego gracza na rynku.

Natomiast dodatkową zaletą budowy tak ogromnego portu lotniczego byłby zapewne wzrost polskiego prestiżu na arenie międzynarodowej, jako efekt swego rodzaju skoku cywilizacyjnego, podkreśla Rozbicki.

Szacunki kosztów

Koszt budowy CPL szacowany jest na kwotę od 20 do 30 mld zł. To jednak nie wszystkie potencjalne koszty. Nowe lotnisko najprawdopodobniej zostanie umiejscowione pomiędzy Warszawą a Łodzią. A to oznacza kolejne inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz drogową, które pochłoną następne miliardy.

Centralny Port Lotniczy nie znajduje poparcia u przewoźników niskokosztowych, którzy wolą opierać swoją działalność na lotniskach regionalnych. Jego powstanie grozi realizacją scenariusza, w którym zostanie zamkniętych kilka portów regionalnych np. w Radomiu, w Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie, a nawet… lotnisko Chopina w Warszawie.

  • 1
  • 2
  • Sceptyk 2017-03-27 09:04:39
    Pomysł z CPL to kopiowanie tureckich działań (budują już największe lotnisko na kontynencie europejskim ; 6 pasów, 150 mil pasażerów-częścioe otwarcie w 2018 r), dodatkowo Berlin otworzy FBB w 2018 r (45 mil pasażerów, 24 km od centrum gotowe połaczenia kolejowe, autobusowe) i to te dwa lotniska chcą łączyć Daleki Wschód z Europą....CPL może powstanie za 20 lat , ale kto to sfinansuje ? Chiny już próbowały zbudować autostrady w Polsce, ale jakoś im nie wyszło...

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Hotel Professionals Partner serwisu - Orbis

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA