PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Condohotele na fali – moda czy dobry biznes?

  • Autor: PropertyNews.pl/Fortech Consulting
  • 27 lip 2018 15:17

Condohotele na fali – moda czy dobry biznes? fot. Pixabay

Dobra koniunktura na rynku hotelowym w połączeniu z dużym zainteresowaniem Polaków inwestycjami w nieruchomości i ograniczeniami w budownictwie mieszkaniowym przyczyniają się do rozwoju condohoteli – inwestycji, w których nabywcy poszczególnych lokali mogą zarabiać na ich najmie krótkoterminowym zarządzanym przez profesjonalnego operatora. Fortech Consulting, firma doradzająca na rynku hotelowym, opracowała raport „Condo/aparthotele – perspektywy rozwoju i sektora i obszary ryzyka”, w którym podsumowuje sytuację na rynku condohoteli w Polsce i jego perspektywy na przyszłość, a także główne szanse i zagrożenia związane z realizacją tego typu przedsięwzięć.

REKLAMA

Pierwsze tego typu inwestycje w Polsce pojawiły się już w latach 90-tych ubiegłego wieku, jednak ze względu na wczesną fazę rozwoju rynku nieruchomości zainteresowanie tego typu ofertą było znikome. Dopiero po wejściu do Unii Europejskiej w 2004 roku Polacy dostrzegli w nieruchomościach źródło pasywnego dochodu. Condohotele rozwijały się do niedawna głównie w kurortach wypoczynkowych, pozwalając właścicielom łączyć inwestycję z możliwością własnego wypoczynku.
Dobra koniunktura gospodarcza w połączeniu z niskimi stopami procentowymi ograniczającymi atrakcyjność standardowych instrumentów inwestycyjnych spowodowała wzrost zainteresowania Polaków posiadających coraz większe nadwyżki finansowe inwestowaniem na rynku nieruchomości. Popyt inwestycyjny był jednym z głównych czynników wzrostu sprzedaży na rynku mieszkaniowym, jaki miał miejsce w latach 2016-2017.

Z perspektywy indywidualnego inwestora rynek condo wygląda szczególnie obiecująco. O ile rynek mieszkaniowy pozwala wygenerować stopę zwrotu na poziomie 4,7% (wg danych NBP), deweloperzy inwestycji condo deklarują gwarancje dla nabywcy stóp zwrotu z inwestycji na poziomie 7-8 %. Dane pokazują, że rynek hotelowy rozwija się bardzo dynamicznie. W latach 2010-2017 liczba osób korzystających z bazy turystycznej w Polsce wzrosła o 56%. Z roku na rok przybywa nowych hoteli, a ich średnie obłożenie od 2016 roku wreszcie przekracza 50%, a w najlepszych lokalizacjach nawet 70% dające bezpieczeństwo i stabilizację dochodów w obiektach. Nie dziwi więc rosnące zainteresowanie potencjalnych nabywców condo/aparthote­lami, a w odpowiedzi na nie rośnie również liczba rozpoczynanych realizacji. Pod koniec I kwartału 2018 roku na polskim rynku dostępnych było blisko 4000 jednostek w 73 inwestycjach oferowanych jako condo.

Z punktu widzenia dewelopera model condohotelowy pozwala finansować budowę i generować zyski już na etapie sprzedaży jednostek/pokoi hotelowych, a nie dopiero w fazie operacyjnej hotelu. Formuła condo/aparthotelu pozwala transferować na klientów ryzyko inwestycyjne na słabiej wykształconych lub charakteryzujących się znaczną sezonowością rynkach. Znaczenie tego czynnika potwierdza fakt, że podczas gdy większość projektów hotelowych powstaje obecnie w aglomeracjach największych miast, ponad 60% condohoteli jest realizowana w destynacjach wakacyjnych.
Inwestycje w modelu condo realizowane są najczęściej przez deweloperów mieszkaniowych, nierzadko bardzo doświadczonych. Inwestycje condohotelowe nie tylko pozwalają im wejść na dynamicznie rozwijający się segment rynku i zwiększyć ofertę dla klientów inwestycyjnych, ale jednocześnie ominąć liczne ograniczenia regulacyjne funkcjonujące na rynku mieszkaniowym. Condohotele realizowane są często na obszarach, dla których plany miejscowe nie przewidują funkcji mieszkaniowej, pozwalają również zmaksymalizować powierzchnię użytkową inwestycji, gdyż lokale użytkowe nie podlegają ograniczeniom w zakresie naświetlania czy minimalnej powierzchni obowiązującym w przypadku mieszkań - mówi Artur Pietraszewski, Partner Fortech Consulting.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.