PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Czuły sektor - cały wywiad z Aleksem Kloszewskim, Colliers

  • Autor: Propertynews.pl
  • 26 wrz 2012 21:35

Czuły sektor - cały wywiad z Aleksem Kloszewskim, Colliers

Polski sektor hotelowy zanotuje wzrost o około 2000 nowych, markowych pokoi rocznie, czyli o około 3 proc. w następnych dwóch latach. Sytuacja rynku turystycznego i hotelowego jest jednak nierozerwalnie związana z kondycją gospodarczą kraju - mówi Alex Kloszewski, partner, Dział Inwestycji Hotelowo-Rekreacyjnych, Colliers International.

REKLAMA

Jak sytuacja gospodarcza odbija się na kondycji rynku hotelarskiego w Polsce?
Sytuacja rynku turystycznego i hotelowego jest nierozerwalnie związana z kondycją gospodarczą kraju. Według prognoz, wzrost PKB Polski w bieżącym oraz kolejnym, 2013 roku będzie jednym z najdynamiczniejszych w Unii Europejskiej. Ocenia się, że wzrost PKB Polski będzie się kształtował na poziomie odpowiednio 2,5 i 2,2 %

Polska w dalszym ciągu będzie realizowała projekty infrastrukturalne na terenie całego kraju, na które w 2011 roku wydane zostało 12 mld euro, a do 2013 roku wykorzystane zostaną pozostałe fundusze unijne.

Do ważnych czynników podtrzymujących rozwój sektora hotelowego w Polsce należy korzystna ekspozycja kraju w okresie prezydencji Rady Unii Europejskiej w 2011 roku, doskonała organizacja mistrzostw UEFA 2012, stosunkowo silna i stabilna pozycja polskiego złotego, niskie koszty budowlane (ze względu na zmianę w koniunkturze w sektorze budowlanym) oraz przychylne podejście banków w kwestii udzielania kredytów na jakościowe, komercyjne inwestycje typu „blue ribbon".

Z drugiej strony niezwykle ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest sytuacja finansowa i długi Strefy Euro, banków europejskich oraz rządów. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaki wpływ będzie miała ta sytuacja na polski sektor hotelowy. Możemy jedynie założyć, że druga transza funduszy infrastrukturalnych dla Polski (około 67 mld euro na lata 2014-2020) zostanie zaakceptowana i efektywnie wykorzystana.
Prognozujemy także duży napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych w latach 2012 i 2013. Ich wartość będzie się kształtować się na poziomie zbliżonym do 11-12 mld euro rocznie. Wzrost ten jest odzwierciedleniem pozytywnego wizerunku przyszłości i potencjału Polski na świecie.

Jak szybko rósł rynek hotelarski w naszym kraju w ostatnich latach?
Według naszych badań, w ostatnich trzech latach polski rynek wzbogacił się o około 2600 markowych pokoi hotelowych. W okresie tym otwarto m.in.: Hilton Garden Inn w Krakowie, Ibis w Krakowie i Warszawie, Hampton by Hilton w Świnoujściu, Holiday Inn w Bydgoszczy, Express by Holiday Inn w Warszawie, B&B w Warszawie czy Holiday Inn w Łodzi.

Największe inwestycje hotelowe rozpoczęte jeszcze w 2011 roku znajdują się w trakcie realizacji, a ich otwarcie planowane jest w ciągu następnych dwóch lat. Są to 365-pokojowy obiekt DoubleTree by Hilton Hotel and Conference, oferujący 250 pokoi hotel Renaissance by Marriott na terenie lotniska oraz Double Tree by Hilton w Łodzi. W planach jest budowa kolejnych markowych obiektów hotelowych m.in. Hampton by Hilton w Warszawie, Hampton by Hilton w Gdańsku, Puro Gdańsk czy Hilton Garden Inn przy lotnisku w Balicach.

Dodatkowo międzynarodowa sieć hotelowa Wyndham Hotels podpisała umowę na rozwój sieci hoteli marki Super 8 na terenie Polski i Niemiec. Sieć rozpatruje także możliwość wprowadzenia na polski rynek hoteli marki Ramada Hotels, podobnie jak ma to miejsce w Turcji i Rosji. Według prognoz Colliers początek ekspansji sieci Super 8 w Polsce oraz budowa pierwszych obiektów nastąpi w 2013 roku.

Rynek idzie do przodu, ale walczy też z ograniczeniami. Które z nich są najtrudniejsze do pokonania?
Największym ograniczeniem dla rozwoju rynku turystycznego w Polsce, a w szczególności najbardziej dochodowego segmentu MICE, jest brak nowoczesnego zaplecza w postaci dużych, wielofunkcyjnych centrów kongresowo-wystawienniczych, charakteryzujących się nie tylko wysokim standardem, ale również odpowiednią elastycznością, które pozwoliłyby Polsce przyciągać i organizować imprezy biznesowe (MICE) na skalę ogólnokrajową i międzynarodową. Te braki od dawna hamują wzrost polskiej branży turystycznej. Szkoda jest tym większa, iż nasz kraj ma olbrzymi potencjał do rozwoju tego segmentu, zarówno pod względem doskonałej, centralnej lokalizacji, stosunkowo stabilnego w porównaniu z innymi krajami Europy rozwoju ekonomicznego, a także wciąż poprawiającej się infrastruktury komunikacyjnej.

W tej chwili Polska nie dysponuje ani jednym obiektem na tyle dużym, nowoczesnym i funkcjonalnym, aby umożliwił organizację dużych imprez krajowych, nie wspominając o małych i średnich wydarzeniach paneuropejskich (w takich imprezach bierze udział około 3000 -6000 uczestników).

Nie zainwestowaliśmy w budowę miasteczka konferencyjno-rozrywkowego wokół Stadionu Narodowego, które miałoby ogromny wpływ na wzrost liczby gości konferencyjnych w hotelach - najbardziej lukratywnego ze wszystkich segmentów gości hotelowych. Taka inwestycja pomogłaby również samemu stadionowi, który dzięki niej osiągnąłby dodatkowe korzyści finansowe.

Szansą rozwoju rynku hotelowego i turystycznego w Polsce jest więc podjęcie odpowiednich kompleksowych inwestycji pozwalających na całościową obsługę znaczących wydarzeń i imprez sektora MICE.

Mamy jednak dostęp do coraz lepszej infrastrukury komunikacyjnej.
Przy rozpatrywaniu możliwości rozwojowych naszego rynku nie można zapomnieć o dwóch niezwykle ważnych kwestiach, a mianowicie komunikacji i promocji.
Historia wyraźnie pokazuje, że wzrost kondycji naszego sektora idzie w parze z dostępnością wydajnej infrastruktury komunikacyjnej, w tym wygodnych połączń drogowych, kolejowych oraz lotniczych. W Polsce, w dużej mierze dzięki Mistrzostwom UEFA EURO 2012, będącym nieocenionym bodźcem do rozwoju, kondycja i jakość infrastruktury komunikacyjnej wciąż się poprawia. Inwestycje w drogi, lotniska, i kolej nie odbywają się wprawdzie bez opóźnień i niespodziewanych dodatkowych kosztów, jednak, ostatecznie, po ich ukończeniu poprawa dostępności komunikacyjnej będzie stanowić niezwykle ważny bodziec dla rozwoju runku podróży w każdym możliwym segmencie (biznesowym, wypoczynkowym, tranzytowym itp.).

A jak ocenia Pan perspektywy rozwoju ruchu turystycznego?
Dodatkowo, ważnym czynnikiem w kontekście dalszego rozwoju, w szczególności segmentu turystyki biznesowej, MICE, ale także turystyki wypoczynkowej, jest wprowadzenie przez LOT bezpośrednich połączeń lotniczych z Azją, w szczególności z Chinami. Na uwagę zasługuje też zapowiadane przez linie Emirates otwarcie bezpośredniego połączenia między Warszawą a Dubajem oraz wejście na polski rynek Qatar Airline, uważanej za najlepszą linię na świecie, która będzie oferować bezpośrednie loty między warszawą a Ad-Dauhą.

Niezwykle ważnym aspektem dla rozwoju branży hotelowej będzie kontynuacja działalności promocyjnej kraju w celu przyciągnięcia nowych turystów i zachęcenia do ponownych odwiedzin tych, którzy byli już w Polsce.

Jak podkreślał wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej wszystko wskazuje na to, że w 2012 roku zamiast prognozowanej liczby 13,5 mln turystów do Polski przyjedzie około 14 mln gości. Jednak, aby tak się stało, musimy wciąż inwestować w promocję kraju, podpartą pozytywnym wizerunkiem i opinią na temat Polski zdobytymi w czasie mistrzostw UEFA Euro 2012.

Na ile wyceniana jest wartość rynku hotelarskiego w Polsce i jak może się ona zmienić w tym roku oraz w latach kolejnych?
Nasz sektor hotelowy zanotuje roczny wzrost o około 2000 nowych markowych pokoi we wszystkich kategoriach, co stanowi roczny wzrost liczby pokoi dostępnych w Polsce o około 3 % w następnych dwóch latach.

Podsumowując, jakie hotele opłaca się dziś budować?
Wierzymy w pozytywną przyszłość markowych hoteli budżetowych i ekonomicznych w standardzie 1-3 gwiazdki, zlokalizowanych na terenie całej Polski. Większość nowej podaży pokoi hotelowych w Polsce będzie dotyczyła obiektów właśnie tego typu. Na taki trend silnie wskazuje wejście na rynek takich marek jak: B&B, Ibis Budget oraz Hampton by Hilton.

Dziękuję za rozmowę

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Hotel Professionals Partner serwisu - Orbis

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA