PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Czuły sektor - cały wywiad z Aleksem Kloszewskim, Colliers

  • Autor: Propertynews.pl
  • 26 wrz 2012 21:35

Czuły sektor - cały wywiad z Aleksem Kloszewskim, Colliers

Polski sektor hotelowy zanotuje wzrost o około 2000 nowych, markowych pokoi rocznie, czyli o około 3 proc. w następnych dwóch latach. Sytuacja rynku turystycznego i hotelowego jest jednak nierozerwalnie związana z kondycją gospodarczą kraju - mówi Alex Kloszewski, partner, Dział Inwestycji Hotelowo-Rekreacyjnych, Colliers International.

REKLAMA

Jak sytuacja gospodarcza odbija się na kondycji rynku hotelarskiego w Polsce?
Sytuacja rynku turystycznego i hotelowego jest nierozerwalnie związana z kondycją gospodarczą kraju. Według prognoz, wzrost PKB Polski w bieżącym oraz kolejnym, 2013 roku będzie jednym z najdynamiczniejszych w Unii Europejskiej. Ocenia się, że wzrost PKB Polski będzie się kształtował na poziomie odpowiednio 2,5 i 2,2 %

Polska w dalszym ciągu będzie realizowała projekty infrastrukturalne na terenie całego kraju, na które w 2011 roku wydane zostało 12 mld euro, a do 2013 roku wykorzystane zostaną pozostałe fundusze unijne.

Do ważnych czynników podtrzymujących rozwój sektora hotelowego w Polsce należy korzystna ekspozycja kraju w okresie prezydencji Rady Unii Europejskiej w 2011 roku, doskonała organizacja mistrzostw UEFA 2012, stosunkowo silna i stabilna pozycja polskiego złotego, niskie koszty budowlane (ze względu na zmianę w koniunkturze w sektorze budowlanym) oraz przychylne podejście banków w kwestii udzielania kredytów na jakościowe, komercyjne inwestycje typu „blue ribbon".

Z drugiej strony niezwykle ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest sytuacja finansowa i długi Strefy Euro, banków europejskich oraz rządów. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaki wpływ będzie miała ta sytuacja na polski sektor hotelowy. Możemy jedynie założyć, że druga transza funduszy infrastrukturalnych dla Polski (około 67 mld euro na lata 2014-2020) zostanie zaakceptowana i efektywnie wykorzystana.
Prognozujemy także duży napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych w latach 2012 i 2013. Ich wartość będzie się kształtować się na poziomie zbliżonym do 11-12 mld euro rocznie. Wzrost ten jest odzwierciedleniem pozytywnego wizerunku przyszłości i potencjału Polski na świecie.

Jak szybko rósł rynek hotelarski w naszym kraju w ostatnich latach?
Według naszych badań, w ostatnich trzech latach polski rynek wzbogacił się o około 2600 markowych pokoi hotelowych. W okresie tym otwarto m.in.: Hilton Garden Inn w Krakowie, Ibis w Krakowie i Warszawie, Hampton by Hilton w Świnoujściu, Holiday Inn w Bydgoszczy, Express by Holiday Inn w Warszawie, B&B w Warszawie czy Holiday Inn w Łodzi.

Największe inwestycje hotelowe rozpoczęte jeszcze w 2011 roku znajdują się w trakcie realizacji, a ich otwarcie planowane jest w ciągu następnych dwóch lat. Są to 365-pokojowy obiekt DoubleTree by Hilton Hotel and Conference, oferujący 250 pokoi hotel Renaissance by Marriott na terenie lotniska oraz Double Tree by Hilton w Łodzi. W planach jest budowa kolejnych markowych obiektów hotelowych m.in. Hampton by Hilton w Warszawie, Hampton by Hilton w Gdańsku, Puro Gdańsk czy Hilton Garden Inn przy lotnisku w Balicach.

Dodatkowo międzynarodowa sieć hotelowa Wyndham Hotels podpisała umowę na rozwój sieci hoteli marki Super 8 na terenie Polski i Niemiec. Sieć rozpatruje także możliwość wprowadzenia na polski rynek hoteli marki Ramada Hotels, podobnie jak ma to miejsce w Turcji i Rosji. Według prognoz Colliers początek ekspansji sieci Super 8 w Polsce oraz budowa pierwszych obiektów nastąpi w 2013 roku.

Rynek idzie do przodu, ale walczy też z ograniczeniami. Które z nich są najtrudniejsze do pokonania?
Największym ograniczeniem dla rozwoju rynku turystycznego w Polsce, a w szczególności najbardziej dochodowego segmentu MICE, jest brak nowoczesnego zaplecza w postaci dużych, wielofunkcyjnych centrów kongresowo-wystawienniczych, charakteryzujących się nie tylko wysokim standardem, ale również odpowiednią elastycznością, które pozwoliłyby Polsce przyciągać i organizować imprezy biznesowe (MICE) na skalę ogólnokrajową i międzynarodową. Te braki od dawna hamują wzrost polskiej branży turystycznej. Szkoda jest tym większa, iż nasz kraj ma olbrzymi potencjał do rozwoju tego segmentu, zarówno pod względem doskonałej, centralnej lokalizacji, stosunkowo stabilnego w porównaniu z innymi krajami Europy rozwoju ekonomicznego, a także wciąż poprawiającej się infrastruktury komunikacyjnej.

W tej chwili Polska nie dysponuje ani jednym obiektem na tyle dużym, nowoczesnym i funkcjonalnym, aby umożliwił organizację dużych imprez krajowych, nie wspominając o małych i średnich wydarzeniach paneuropejskich (w takich imprezach bierze udział około 3000 -6000 uczestników).

Nie zainwestowaliśmy w budowę miasteczka konferencyjno-rozrywkowego wokół Stadionu Narodowego, które miałoby ogromny wpływ na wzrost liczby gości konferencyjnych w hotelach - najbardziej lukratywnego ze wszystkich segmentów gości hotelowych. Taka inwestycja pomogłaby również samemu stadionowi, który dzięki niej osiągnąłby dodatkowe korzyści finansowe.

Szansą rozwoju rynku hotelowego i turystycznego w Polsce jest więc podjęcie odpowiednich kompleksowych inwestycji pozwalających na całościową obsługę znaczących wydarzeń i imprez sektora MICE.

Mamy jednak dostęp do coraz lepszej infrastrukury komunikacyjnej.
Przy rozpatrywaniu możliwości rozwojowych naszego rynku nie można zapomnieć o dwóch niezwykle ważnych kwestiach, a mianowicie komunikacji i promocji.
Historia wyraźnie pokazuje, że wzrost kondycji naszego sektora idzie w parze z dostępnością wydajnej infrastruktury komunikacyjnej, w tym wygodnych połączń drogowych, kolejowych oraz lotniczych. W Polsce, w dużej mierze dzięki Mistrzostwom UEFA EURO 2012, będącym nieocenionym bodźcem do rozwoju, kondycja i jakość infrastruktury komunikacyjnej wciąż się poprawia. Inwestycje w drogi, lotniska, i kolej nie odbywają się wprawdzie bez opóźnień i niespodziewanych dodatkowych kosztów, jednak, ostatecznie, po ich ukończeniu poprawa dostępności komunikacyjnej będzie stanowić niezwykle ważny bodziec dla rozwoju runku podróży w każdym możliwym segmencie (biznesowym, wypoczynkowym, tranzytowym itp.).

A jak ocenia Pan perspektywy rozwoju ruchu turystycznego?
Dodatkowo, ważnym czynnikiem w kontekście dalszego rozwoju, w szczególności segmentu turystyki biznesowej, MICE, ale także turystyki wypoczynkowej, jest wprowadzenie przez LOT bezpośrednich połączeń lotniczych z Azją, w szczególności z Chinami. Na uwagę zasługuje też zapowiadane przez linie Emirates otwarcie bezpośredniego połączenia między Warszawą a Dubajem oraz wejście na polski rynek Qatar Airline, uważanej za najlepszą linię na świecie, która będzie oferować bezpośrednie loty między warszawą a Ad-Dauhą.

Niezwykle ważnym aspektem dla rozwoju branży hotelowej będzie kontynuacja działalności promocyjnej kraju w celu przyciągnięcia nowych turystów i zachęcenia do ponownych odwiedzin tych, którzy byli już w Polsce.

Jak podkreślał wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej wszystko wskazuje na to, że w 2012 roku zamiast prognozowanej liczby 13,5 mln turystów do Polski przyjedzie około 14 mln gości. Jednak, aby tak się stało, musimy wciąż inwestować w promocję kraju, podpartą pozytywnym wizerunkiem i opinią na temat Polski zdobytymi w czasie mistrzostw UEFA Euro 2012.

Na ile wyceniana jest wartość rynku hotelarskiego w Polsce i jak może się ona zmienić w tym roku oraz w latach kolejnych?
Nasz sektor hotelowy zanotuje roczny wzrost o około 2000 nowych markowych pokoi we wszystkich kategoriach, co stanowi roczny wzrost liczby pokoi dostępnych w Polsce o około 3 % w następnych dwóch latach.

Podsumowując, jakie hotele opłaca się dziś budować?
Wierzymy w pozytywną przyszłość markowych hoteli budżetowych i ekonomicznych w standardzie 1-3 gwiazdki, zlokalizowanych na terenie całej Polski. Większość nowej podaży pokoi hotelowych w Polsce będzie dotyczyła obiektów właśnie tego typu. Na taki trend silnie wskazuje wejście na rynek takich marek jak: B&B, Ibis Budget oraz Hampton by Hilton.

Dziękuję za rozmowę

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis Partner serwisu - Christie + Co

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA