PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Duoport Warszawa-Modlin analizowany

  • Autor: PAP
  • 11 lut 2016 07:27

Duoport Warszawa-Modlin analizowany Fot. Fotolia

Analizujemy pomysł zwiększenia udziału PPL na lotnisku w Modlinie oraz stworzenia duoportu Lotnisko Chopina-Modlin - poinformował PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Dodał, że MIB pracuje też nad stworzeniem strategii lotniczej kraju.

REKLAMA

"Ten projekt (połączenia Lotniska Chopina z portem w Modlinie) jest rzeczywiście analizowany przez ministerstwo. Ale podkreślam, że to zupełnie wstępna faza" - wyjaśnił Szmit.

Udziałowcami lotniska w Modlinie są Agencja Mienia Wojskowego (ponad 34 proc.), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc.), Województwo Mazowieckie (30,37 proc.) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (ok. 5 proc. udziałów).

"Lotnisko Chopina i w Modlinie uzupełniają się. Lotnisko w Warszawie w związku z tym, że jest położone w wielkim mieście ma liczne bariery w swoim rozwoju. Chodzi m.in. o ochronę przed hałasem, ograniczenie lotów w nocy. Te rzeczy w przyszłości będą bardzo utrudniały rozwój lotniska. Modlin nie ma aż takich ograniczeń i powinien być nastawiony na wzrost przyjmowanych pasażerów i generowanie zysku. Efekty synergii osiągane przez bliską współpracę tych dwóch lotnisk mogą mieć znaczący wpływ na rozwój transportu lotniczego w regionie. Jest to bardzo ważna rzecz do przemyślenia" - dodał Szmit.

Zwolennikiem stworzenia takiego duoportu był poprzedni szef PPL Michał Kaczmarzyk, który chciał wykupić udziały od AMW, władz województwa mazowieckiego i Nowego Dworu Mazowieckiego. Ostatecznie nie doszło do transakcji.

Wiceminister wskazał też, że aby taki duoport mógł powstać potrzebne będzie skomunikowanie obu lotnisk, a przede wszystkim Modlina z centrum Warszawy. "Dociągnięcie linii kolejowej do lotniska jest elementem koniecznym" - podkreślił. Sześciokilometrowy odcinek trasy kolejowej mógłby powstać w 2018 roku.

Dodał, że należy rozwiązać też problem z trasą S7 w Łomiankach. Chodzi o wybudowanie odcinka wylotowego trasy z Warszawy przez Łomianki, który nie wiadomo kiedy powstanie.

Szmit zwrócił uwagę, że lotnisk w Polsce nie należy rozważać oddzielnie, tylko jako element wspólnego systemu transportowego wraz z drogami i kolejami. Wskazał na problemy z dostępnością niektórych regionalnych lotnisk.

"Niektórzy mówią, że w Polsce potrzebne są trzy lotniska: w Gdańsku, Krakowie i Lublinie. W tym kontekście można powiedzieć, że powinniśmy się zajmować jedynie tymi portami, które mają szanse osiągnąć 5 czy 10 mln pasażerów rocznie. Ale czy to jest właściwy kierunek? Szczerze mówiąc mam wątpliwości. Lotniska w Polsce często cierpią na niską dostępność komunikacyjną. Nie mają dobrego połączenia kolejowego z aglomeracjami czy nie są dobrze skomunikowane z głównymi arteriami. Jeżeli jednak to się zmieni i będą połączone z systemami drogowym i kolejowym to będzie zupełnie inna sytuacja" - dodał.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA