PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

EEC 2016: Mniej Polaków poleci na zagraniczne wakacje

  • wnp.pl
  • 24 maj 2016 14:32

EEC 2016: Mniej Polaków poleci na zagraniczne wakacje Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych i Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego

W tym roku można spodziewać się lekkiego spadku liczby pasażerów, korzystających z lotów czarterowych. Ich skala nie powinna być jednak duża i może wynieść 100-150 tys., przy ok. 3,7 mln łącznej liczby takich pasażerów w 2015 r. Głównym powodem spadku będzie jest zmiana kierunków lotów.

REKLAMA

Z powodów politycznych i groźby zamachów terrorystycznych, niemal całkowicie wstrzymane zostały wyjazdy turystów do Tunezji, silnie spadły do Egiptu (o 67 proc. w ciągu pierwszych czterech miesięcy w porównaniu rdr) i do Turcji (spadek o 75 proc.).

Kierunki te zastąpione zostały dynamicznym wzrostem lotów wakacyjnych do Bułgarii (potrojenie), Hiszpanii (podwojenie) i Grecji (wzrost o 10 proc.). Jednak z powodu droższych ofert spędzania czasu w dwóch ostatnich destynacjach, konwersja ruchu czarterowego nie nastąpiła w pełni.

Do spadku liczby kupowanych wczasów za granicą przyczynia się też w części wysoki kurs walut obcych wobec złotego.

Mówiono o tym podczas debaty pt. Polski rynek lotniczych przewozów czarterowych, Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Zróżnicowana jest też sytuacja głównych lotnisk w Polsce, obsługujących ruch czarterowy. Na rynku obserwuje się postępującą konsolidację, tj. przejmowanie oferty biur podróży przez największe lotniska.

- Decydują o tym możliwości lotnisk, w tym bazowania samolotów czarterowych i zdolności ich obsługi, za czym stoją wcześniej zrealizowane inwestycje – mówił Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych i Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego lotniskiem w Pyrzowicach. – Lotnisko w Katowicach jest np. w stanie obsługiwać już loty transatlantyckie.

Jego zdaniem, wszystkie porty regionalne mają jednak dobrą perspektywę rozwoju, uwzględniając obecny niski wskaźnik lotów samolotami Polaków w roku (0,8 proc.), prognozy wzrostu tej mobilności do 2030 r. (wskaźnik - 1,5 proc.), także przylotów większej liczby turystów z zagranicy.

- Należy przypominać, że lotniska są tylko narzędziem w realizacji innych celów, jak rozwoju regionalnego i gospodarki krajowej, rozwoju turystyki i podróży biznesowych, wzrostu zatrudnienia w otoczeniu lotnisk – podkreślił prezes Tomasik.

Przypomniał też, że zgodnie z przepisami UE, lotniska – traktowane jako inwestycje o długoletnim horyzoncie zwrotu nakładów – można dotować ze środków publicznych, aż do czasu osiągnięcia rentowności.

Za ten próg przyjmuje się obsługę 1-1,5 mln pasażerów rocznie (w zależności od kraju i miejsca). Wraz ze spodziewanym podwojeniem ruchu lotniczego w Polsce w ciągu dekady, próg rentowności mają szansę osiągnąć wszystkie działające obecnie lotniska regionalne. 

Zdaniem Grzegorza Chmielewskiego, wiceprezesa Polskiej Izby Turystycznej, do stabilizacji rynku czarterowego przyczyniają się wszystkie ogniwa łańcucha turystycznego.

Ważną rolę odegra zmiana przepis i wprowadzenie funduszu ochrony klientów biur podróży, którzy – w przypadku bankructwa biura turystycznego lub przewoźnika – będą mogli w pełni otrzymać rekompensatę kosztów.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Best Western Hotels & Resorts Partner serwisu - Chopin Airport Partner serwisu - Orbis

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA